Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Lekker kartellen! | Column Goof
Airlines

Lekker kartellen! | Column Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker25/02/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Foto: Goof Bakker
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Jarenlang haalde snackbar Joesoef het brood voor zijn overheerlijke tosti’s bij buurman Bakker Bert. Tot Bakker Bert opeens een bord voor zijn deur zette: Nieuw! Berts Tosti’s!

Dat is feitelijk wat de KLM nu doet, in zijn/haar wanhoop. Ze gaan waterfietsen en strandstoelen verhuren. Wat kan de KLM anders? Veel. Meer verdienen aan dezelfde reiziger.

Ik zou zeggen: een kartel. Dat is de commerciële luchtvaart de eerste tachtig jaar van haar bestaan goed bevallen.

Toen ik jong was kostte een retourtje Rome achthonderd gulden. Een netto maandsalaris, dus vergelijkbaar met 1400 euro nu. Dat retourtje kostte Jan Modaal in 2018 dus slechts een kwàrt maandsalaris.

Dat die achthonderd gulden destijds gevraagd kon worden, kwam omdat de deftige bazen van KLM, British Airways, Lufthansa, Air France, Alitalia, SAS en Swissair elk jaar een leuk gesprek hadden tijdens de borrel op Le Bourget.

Jarenlang ging dat goed. Totdat Freddy Laker kwam, en de familie Haji-Ioannou en die ordinaire Michael O’Leary.  

Ik zou zeggen, KLM: pak die draad weer op. Kan in één middag geregeld zijn. Tweehonderd stoelen van 200 is honderd stoelen van 400 euro is vijftig stoelen van 800 euro.

De overheid heeft het druk met spuiten-zetten, dus die kijkt wel even de andere kant op. Bovendien moeten ze anders zelf bijlappen, waar weinig animo voor is. En ik denk dat de prijsvechters nu wèl aan willen sluiten. Wat ze destijds natuurlijk niet wilden.

Tip van Goof: gewoon even bellen met twintig andere beslissers en samen mooie prijsjes maken. En nu al beginnen met die exorbitante prijzen, want wie nu nog vliegt kan het betalen. Of de baas betaalt.

En Jan Modaal is straks zo wanhopig aan vakantie toe, dat hij bereid is dik te dokken voor zijn retourtje Kos. Die kon trouwens al lang en makkelijk veel meer betalen voor zijn 737-stoel.

Die zei alleen geen nee tegen die platgeconcureerde prijzen, onder het motto: vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!

Goof Bakker

Proeflezer Jerry is de nachtmerrie van elke airline-marketeer, want als er meer mensen denken zoals hij komt het vliegfeest straks dus niet meer terug: “Vliegen doe ik niet meer (behalve recreatief). Ik heb een cabrio gekocht. Is veel meer genieten van de natuur en alles om je heen. Zie ik tenminste nog eens wat van de wereld”.

En er zijn er meer. Proeflezer Joost wil ook niet meer vliegen: “Lekker Europa in met de auto. Daar is nog genoeg te genieten.”  

Proeflezer Erik: “Punt is dat niemand meer een ticket en hotel los wil boeken in deze tijd, want als je vlucht wordt gecanceld moet je dus nog wel je hotel betalen en Andersom. Dus nu willen mensen alles in één boeken zodat je geen financieel risico loopt. Dus als luchtvaartmaatschappij word je hier min of meer toe gedwongen als je nog iets wil verkopen. Elke luchtvaartmaatschappij deed dit trouwens al, ook KLM, alleen het was een pagina ergens achterin de website waar nooit iemand kwam.”

Proeflezer Greg (lees zijn boek The Learjet Diaries!) “Funny metaphor about Bert’s Tostis. A lot of top tier airlines like KLM/BA or United here in the US would mock the low cost guys like Laker, RyanAir; or here in the US: Southwest and Spirit. But they provide cheap travel to a lot of people. Right now, in the US, airlines are getting massive government payments. Everyone is hoping the passengers come back. But it has been a year and still no passengers. When they do come back, the business model will look a lot different.”

Proeflezer Jaap: “Enige probleem is momenteel dat al die Boeings in stukken naar beneden komen. Dus voor dat je de prijs opschroeft zou ik eerst de diverse bouten eens beter aandraaien.”

Proeflezer Ron: “Van harte eens met die prijsverhoging! Het was pervers om met de trein duurder uit te zijn dan met het vliegtuig. Zullen we dan ook meteen maar de kerosine-tax invoeren? Dan is dat ook geregeld.”

Foto: Goof Bakker. Dit is de overheerlijke tosti bruinbrood die op Vliegveld Midden-Zeeland wordt geserveerd. Een tosti is wonderlijk voedsel: moeders gezonde boterham-met-kaas wordt in twee minuten omgetoverd in een moddervette snack. Vetter dan een kroket: 300Kcal versus 190Kcal…


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Column Goof Corendon Financieel KLM Reizen tui
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie

Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

12/06/2025Redactie

Boeing 737 kantelt achterover | Video

12/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?