De Lockheed P-3C Orion maritieme patrouillevliegtuigen van de Duitse marine zullen binnen enkele jaren vervangen worden. Duitsland kocht in 2004 acht Orions van Nederland, waarvan er nu nog zeven operationeel zijn. De toestellen zijn nu bijna veertig jaar oud en naderen het eind van hun levensduur.
Vanuit de Amerikaanse regering (US State Department, Ministerie van Buitenlandse Zaken) is er officieel toestemming verleend voor de verkoop van vijf Boeing P-8A Poseidon maritieme patrouillevliegtuigen. Het Amerikaanse parlement moet nog wel instemmen met de verkoop.
Populair
Met de keuze voor de Amerikaanse Poseidon, koopt Duitsland een populair toestel ‘van de plank’. Bij de Amerikaanse marine is de P-3 Orion-vloot al goeddeels vervangen door de P-8. Onder meer Noorwegen, Groot-Brittannië, Australië en Zuid-Korea hebben eveneens gekozen voor de Poseidon. De P-8 is een aangepaste versie van de Boeing 737-800ERX. De totale waarde van het contract, voor vijf toestellen en bijbehorend materieel en ondersteuning, bedraagt 1,77 miljard USD. De Boeing toestellen zullen de Duitse Orions vanaf 2024 gaan vervangen, zo is verwachting.
Kanshebbers
Andere kanshebbers voor het nieuwe Duitse maritieme patrouillevliegtuig waren de Japanse Kawasaki P-1 en een nieuw te ontwikkelen toestel van Airbus, op basis van de A320neo. Airbus hoopte een ‘A320 MPA’ (Maritime Patrol Aircraft) te verkopen aan Duitsland en Frankrijk, ter vervanging van de huidige toestellen. De Franse marine beschikt over ongeveer 20 Atlantique ATL2 vliegtuigen, waarvan de eerste in 1989 werd afgeleverd. Ondanks de keuze van de Duitsers voor ‘Amerikaans’, zal Airbus vermoedelijk doorgaan met de ontwikkeling van de A320 MPA.