• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023

    Weeze profiteert van privéjet-verbod

    27/11/2023

    KLM Flight Academy voert geluidsbelevingsvlucht uit

    27/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom Lufthansa zo vroeg afziet van de A340-600
Achtergrond

Waarom Lufthansa zo vroeg afziet van de A340-600

RedactieDoor Redactie16/03/2021Update:17/03/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Curimedia | P H O T O G R A P H Y, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het is een toestel met een groot bereik en grote capaciteit, maar bovenal een groot succes op het gebied van veiligheid. Toch kiest Lufthansa ervoor om niet meer met de A340-600 te vliegen, het kleine broertje, de A340-300 blijft wel nog even in de lucht.

Donkerrode cijfers

Net als vele andere maatschappijen heeft Lufthansa het afgelopen jaar donkerrode cijfers in de boeken staan. De pandemie heeft grote gevolgen voor vele maatschappijen en Lufthansa ziet hier ook de realiteit van in. De maatschappij beseft dat ze als gevolg van de pandemie een kleinere maatschappij zijn. Als gevolg hiervan moet de vloot ook krimpen. Eerder werd al bekend dat Lufthansa de vloot flink gaat inkrimpen. Vooral de viermotorige toestellen vangen de zwaarste klappen.

Zo ook de A340. De CEO van Lufthansa, Carsten Spohr, meldde het volgende aan Eurocontrol: “We hebben viermotorige vliegtuigen uit de lucht gehaald, we hebben de hele A380 vloot aan de grond gehouden. We hebben de A340-600 uit de lucht gehaald en we zijn niet van plan om deze weer in de lucht te brengen. Er is een belangrijke modernisering van de vloot aan de gang door het feit dat we nu een kleinere luchtvaartmaatschappij zijn en daarom, door de pure aard van de wiskunde erachter, onze vloot sneller kunnen moderniseren.”

Veilig toestel

Dat de A340-600 slachtoffer wordt van modernisering betekent niet dat het toestel geen goede dienst heeft uitgemaakt. De A340-serie kwam voor uit de A300. In de tijd van de ontwikkeling was er nog geen ETOPS. Dat hield dat je toen nog niet met een tweemotorig toestel de Atlantische Oceaan over mocht, omdat er altijd een uitwijkvliegveld dicht bij moest zijn met een tweemotorig toestel. Daarom werd de A340 met 4 motoren ontwikkeld.

Lufthansa werd uiteindelijk groot gebruiker van de A340, in totaal hebben zij 62 toestellen in de vloot gehad van de A340-serie. De A340 heeft een onaantastbaar verleden als het gaat om veiligheid. In de gehelde operationele geschiedenis van de A340 waren er maar twee “hull loss” incidenten. Dit zijn incidenten waarbij de schade zo groot is dat reparatie niet meer mogelijk is, vergelijkbaar met een “total loss” bij een auto. Lees meer over het de veiligheid van de A340 in dit artikel.

De A340-600 is dus slachtoffer van modernisering. Het is een wat ouder toestel en het feit dat het vier motoren heeft leidt tot meer onderhoud vergeleken met de concurrerende Boeing 777. Hierdoor zijn de operationele kosten te hoog voor een maatschappij als Lufthansa, en dus is het einde wedstrijd voor de A340.

In 2017 werd er al een A340-600 gesloopt van Lufthansa. De Airbus met registratie D-AIHR werd gedemonteerd, echter leeft de A340 nog even voort. Voor slechts € 29,95 heeft u een echt stukje van een A340 aan uw sleutelbos hangen, deze sleutelhangers zijn vanaf nu verkrijgbaar in onze webshop!

  • Aviationtag Lufthansa Airbus A340
    Aviationtag Lufthansa Airbus A340
    €29,95
    Lees meer

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus Airbus A340 Lufthansa modernisering Webshop
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Cathay Pacific neigt naar A350

28/11/2023Redactie

Comac presenteert nieuwe C919-varianten

28/11/2023Redactie

Aurigny zet enige Embraer 190 te koop

28/11/2023Redactie

Recent

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

KLM E190 vliegt ondanks noodtoestand door

23/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?