• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Air France-KLM neemt SAS over

    04/10/2023

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Air France-KLM»Lege (v)luchten | Column Jan
Air France-KLM

Lege (v)luchten | Column Jan

Jan MorrenBy Jan Morren19/03/20213 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vandaag weer ‘another day at the office’. Maar wel lekker in het mooiste kantoor van Nederland! Buiten schijnt de laagstaande zon, onze blauwe vloot extra mooi belichtend in zacht avondlicht.

Enkele maanden geleden stonden nog drie 747’s bijna tegen elkaar aan geparkeerd op Schiphol-Oost. Met de neuzen naar elkaar. Als ouders die hun kind nog niet willen laten gaan. Vandaag is dat laatste kind ook vertrokken naar Spanje om nooit meer op Schiphol te landen.

Een eind verderop, in het noorden, staat een deel van de Boeing 737-vloot. Net bekomen van een ultrakort vluchtje van Amsterdam naar Groningen/Eelde. De 2 Airbussen die daar ook tijdelijk stonden, fungeerden daar als beschermers van hun kroost. Als eenden in een sloot. 

De lucht is nu voor de kleintjes: vooral de Embraers (E75 en E90) voeren de meeste vluchten uit. Die allerkleinsten dringen vooraan en zorgen ervoor dat we minder kwijt zijn aan brandstof en andere operationele kosten, dan velen van onze concurrenten. Onze nieuwste spruit vliegt ook al. Die laatste (195-E2) is ondanks zijn 132 stoelen aan boord zelfs nog zuiniger op langere afstanden dan de E75 die 88 klanten mee kan nemen. Wat worden er toch reuzenstappen gemaakt in de ontwikkeling van zuiniger vliegtuigen! Ik zou bijna medelijden krijgen met maatschappijen die maar met één relatief groot vliegtuigtype opereren. Bijna dan, hè… Wat eens zo handig leek, zo’n uniforme vloot, lijkt nu toch echt erg onhandig en kostbaar. Het kan verkeren.

Ook de Boeing 737-700 doet haar best, als kleinste van de 737-serie. In de nadagen van de inzet van dit type (de eerste gaat binnenkort de laan uit) doet ze het efficiënter dan de grotere jongens.  Verder is de lucht leeg, vanmiddag om 16.00 uur. Nog één vlucht uit Athene en dan staan al deze vliegtuigen weer aan dek. Tot morgenochtend vroeg. Grote zussen 737-800 en -900 zijn geland uit Kiev, Rome en Dublin. En eigenlijk alleen maar om even de benen te strekken. Van stilzitten wordt je niet beter.  

Toch gloort er hoop en wachten in de USA vier nieuwe vliegtuigen, op een OK om naar Nederland te kunnen komen. Zij zullen zich bij de nieuwe backbone van de KLM voegen, nu de 747 die functie niet meer zal vervullen.  Ze doen het goed die reuzenbuizen met hun gigantische maar ook zeer zuinige motoren.

Zo rustig als het in de passagierscabines is, zo druk is het onderin. Drie vluchten zijn vandaag wel redelijk vol in de cabine. Zij vervoeren 25% van alle intercontinentale passagiers. De overige 36 vluchten die nu ‘hangen’ moeten het met een stuk minder doen maar hebben wel, mede door ijskoude vaccins, goedgevulde buiken.

Het is raar, zo zonder de druk van de snaarstrakke dienstregeling waar we zo aan gewend waren. En even voelt het wel lekker om overal reserves voor te hebben mocht er iets uit- of omvallen.

Maar niet te lang meer alsjeblieft.  

Jan Morren

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Column Jan KLM KLM Cityhopper vloot vluchten
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Jan Morren
  • LinkedIn

Columnist. Jan werkt al decennialang bij KLM. Hij verrichtte diverse functies bij de blauwe maatschappij, variërend van Check-in & Gate-Agent tot Duty Manager Operations. Tegenwoordig is hij werkzaam in de functie van Improvement Lead. Columns van zijn hand verschijnen zowel op Up in the Sky als op zijn LinkedIn-pagina.

Related Posts

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023Redactie

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023Redactie

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?