fbpx
DuurzaamheidEditors choiceElektrisch vliegenInnovatieNieuwsNL NieuwsNL VliegveldenOpmerkelijkPiloten en CrewToekomst NL luchtvaartVideoVliegtuigenVliegvelden

Eerste elektrische vliegschool van Nederland komt op Teuge

In mei gaat op het vliegveld van Teuge de eerste elektrische vliegschool van Nederland van start. E-Flight Academy zal 90 procent van zijn vlieglessen uitvoeren met elektrische vliegtuigen.

In 2020 zijn de eerste elektrische vliegtuigen gecertificeerd door EASA, een grote stap voor een duurzamere luchtvaart sector. Naar aanleiding van deze certificering kan E-Flight Academy beginnen met het aanbieden van elektrische lesvluchten, die het vliegen niet alleen schoner, maar ook stiller maken.

Vloot

De PH-EFL en PH-ZEF zijn vorige week op Teuge gearriveerd. EFL staat voor E-Flight, ZEF staat hierbij voor Zero Emission Flight. Naast de CO2-besparing zijn de vliegmachines ook aanzienlijk stiller dan conventionele lesvliegtuigen. E-Flight Academy zal honderden uren per jaar op batterijen gaan vliegen, en is de eerste organisatie in Nederland die het elektrisch vliegen op deze schaal inzet. Het gaat om twee vliegtuigen van de Italiaanse Pipistrel Velis Electro, een volledig elektrisch vliegtuig met een topsnelheid van 157 km/uur en een maximale vliegtijd van 50 minuten plus VFR-reserves.

Voor een opleiding is dit voor het grootste deel van de vluchten voldoende. Middels een oplaadstation en kabel, zoals men kent van een elektrische auto, zijn de vliegtuigen binnen een uur weer gereed voor de volgende vlucht. “Dit is de toekomst van vlieglessen. De laadsnelheid en batterijcapaciteit zal de komende jaren nog sterk verbeteren. Bovendien is tussen de vluchten tijd nodig om de studenten te briefen. Het toestel reageert snel, vliegt vloeiend en beschikt over een moderne cockpit,” aldus Evert-Jan Feld, medeoprichter en Hoofd Training van E-Flight Academy.

Voor langere vluchten kiest de E-Flight Academy voor de PH-VFL, een Pipistrel Virus. De Pipistrel Virus heeft wel een verbrandingsmotor. Dit vliegtuig wordt ingezet voor langere vluchten (langer dan 50 minuten), die niet haalbaar zijn met de Velis Electro. De verwachting is dat er in 2023 meerdere nieuwe, elektrische modellen op de markt komen met een vliegduur van twee uur of meer. Op dat moment kunnen verschillende vliegopleidingen volledig klimaatneutraal worden aangeboden, iets dat de vliegschool ook zegt te willen doen.

Teuge

Het is de bedoeling dat het binnenlandse vliegverkeer in Nederland in 2050 geen CO2 meer uitstoot. “Dat we in 2021 al de beschikking hebben over emissievrije en stillere toestellen voor het opleiden van piloten is natuurlijk winst. Wij vinden dat je elektrisch moet gaan vliegen waar dat kan. De kennis en ervaring die nu opgedaan wordt heeft de sector straks nodig om met grotere elektrische toestellen passagiers te kunnen vervoeren,” zegt Matthijs Collard, medeoprichter van E-Flight Academy.

De vliegschool heeft voor Teuge gekozen omdat daar al verschillende organisaties actief zijn op het gebied van duurzaam vliegen, zoals DEAC (Dutch Electric Aviation Centre). Zij doen met universiteiten, een hogeschool, een mbo en een technasium onderzoek naar klimaatneutraal vliegen. Matthijs de Haan, directeur vliegveld Teuge: “Wij zijn erg blij met de stappen die E-Flight Academy maakt. Naast beleid en onderzoek is het erg belangrijk dat er ook ondernemende partijen zijn die de innovaties in de praktijk brengen.” 

De vliegtuigen maken in april de eerste vluchten om de instructeurs bekend te maken met het nieuwe model. In mei start E-Flight Academy vanuit de Skydeck hangaar met het opleiden van sportvliegers. De eerste studenten zijn reeds begonnen met het theoriegedeelte. 

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button