Alle maatschappijen die de Embraer E195-E2 in dienst hebben, moeten de software van de motorbesturing bijwerken nadat een Airbus A220 met dezelfde soort motortype problemen kreeg.
Beide vliegtuigen gebruiken Pratt & Whitney-motoren. Ze gebruiken beide een ander type van het merk, maar deze zijn vergelijkbaar met elkaar. Volgens onderzoekers die motorstoringen op de A220’s analyseren, geloven dat er een verband is met het probleem tussen de twee type motoren. Op kruishoogte zorgen beide motortypes voor resonantie in de motoren wat zou leiden tot schade. De software die de motor-instellingen regelt, lost dat probleem niet op. Vorig jaar, kreeg de E195-E2 stuwkracht limitaties boven een bepaalde kruishoogte hiervoor.
De Braziliaanse luchtvaartregelgeving ANAC heeft opdracht gegeven tot een upgrade van de motorsoftware, die het probleem doet oplossen en die binnen 12 maanden moet worden uitgevoerd. Daarnaast gaat Pratt & Whitney de interne structuur van de E195-E2-motoren voor een deel aanpassen, om zo de ontwikkeling van het resonantieprobleem te voorkomen.