Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Het verhaal achter de samenwerking tussen KLM en Northwest Airlines
Achtergrond

Het verhaal achter de samenwerking tussen KLM en Northwest Airlines

Emiel MeelsDoor Emiel Meels28/03/2021Update:28/03/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Paul Spijkers
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De oorsprong van allianties ligt bij een unieke samenwerking tussen KLM en Northwest. Uiteindelijke faalde deze samenwerking, maar de hedendaagse allianties kwamen er uit voort en veranderden de luchtvaart voorgoed. Ook kwam er een opmerkelijke livery uit voort:

Wings Alliance

Het jaar is 1989. KLM en Northwest Airlines zochten naar nieuwe manieren om meer passagiers te trekken. Zo kwam een samenwerking tot stand. Maar KLM en Northwest waren niet de enige die betrokken waren bij deze samenwerking, Alitalia en Continental Airlines waren ook deel van deze collaboratie. KLM kocht in 1989 een aandeel van 20% in Northwest Airlines. In 1991 begon de samenwerking echt te lopen. Er werd een lijndienst tussen Minneapolis – waar het hoofdkantoor van Northwest stond – en Amsterdam opgezet. Northwest verkeerde zich rond deze tijd in zwaar financieel weer. Echter werd de samenwerking stug doorgezet.

Erkenning

In 1993 werd de samenwerking officieel erkend door het United States Department of Transportation (DOT). Dit was een unicum in deze tijd. Nog nooit was er zo een hechte samenwerking tussen maatschappijen. Luchtvaart was toentertijd ook al een sector met hevige concurrentie. De samenwerking zorgde ervoor dat KLM en Northwest konden codesharen. Daarnaast konden passagiers gebruik maken van het frequent flyer program bij beide maatschappijen. In 1997 ondertekenden Northwest en KLM een 10-jarige “Global Joint Venture” overeenkomst. Hierbij breidden de twee luchtvaartmaatschappijen hun samenwerking uit tot het opstellen van dienstregelingen, inventarisbeheer, passagiers-verwerking en nog veel meer. Elke luchtvaartmaatschappij kreeg ook een zetel in de Raad van Bestuur van de ander. In 1998 riep Air Transport World Northwest en KLM uit tot “Luchtvaartmaatschappij van het Jaar” – een teken van de hechte samenwerking tussen de twee.

KLM en Northwest toestellen op de grond.
Dale Coleman (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons

De Dubbele DC-10

Als kers op de taart van de samenwerking werd een “Alliance plane” gelanceerd (Zie cover-foto van dit artikel). Een DC-10 met zowel de kleuren van KLM én van Northwest. Een uniek gezicht in de luchtvaart. Het toestel met de dubbele livery was een DC-10 met registratie N237NW. Het toestel was niet lang te bewonderen, het vloog slechts 2 jaar, van 1998 tot en met 2000. Al snel werd de DC-10 voor Northwest vervangen door de zuinigere, tweemotorige Airbus A330. Toch vloog Northwest nog een lange tijd door met de DC-10.

In 2008 fuseerde Northwest met Delta Airlines. En slechts een jaar later ging deze fusie door onder een AOC (Air Operators Certificate). In januari 2010 verdween het merk Northwest Airlines volledig, en hiermee ook de “eerste alliantie”. KLM blijft tot op de dag van vandaag nauw samenwerking met Delta Airlines. De vroege samenwerking tussen KLM en Northwest creëerde het pad voor de latere samenwerking met Delta, en allianties in het algemeen.

Lees in dit Up-artikel meer over het ontstaan van allianties.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Alliantie KLM Northwest Airlines Trans atlantisch
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Emiel Meels
  • LinkedIn

Gastredacteur. In zijn kindertijd liep Emiel al tussen de vliegtuigen omdat zijn vader hem meenam als hij ging zweefvliegen. Hij volgt de opleiding Aviation Operations aan de HvA en studeert dit jaar af.

Gerelateerde Artikelen

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

17/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing
Recent

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

17/05/2025

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?