Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025
  • Achtergrond

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom koos NASA voor de Douglas DC-8?
Achtergrond

Waarom koos NASA voor de Douglas DC-8?

RedactieDoor Redactie05/04/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Douglas DC-8 Kingman copyright Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Douglas DC-8 is tegenwoordig een ongelooflijk zeldzaam vliegtuig om te zien in het luchtruim. Maar er is er ook nog een die belangrijke missies uitvoert met NASA. Dit vliegtuig is meer dan vijf decennia oud, maar er wordt nog steeds veel gebruik van gemaakt.

Het DC-8 Airborne Science Laboratory vliegt drie primaire missies. Dit zijn de ontwikkeling van sensoren, de verificatie van satellietsensoren en fundamenteel onderzoek van het aardoppervlak en de atmosfeer.

De gegevens die door het vliegtuig worden verzameld, zijn gebruikt voor wetenschappelijke studies in vele vakgebieden. Deze omvatten archeologie, ecologie, geografie, hydrologie, meteorologie, oceanografie, vulkanologie, atmosferische chemie, bodemkunde, en biologie. Over het geheel genomen is de NASA DC-8-72 een quadjet die sterk is aangepast om te helpen bij de Airborne Science missie. Het vliegtuig werd geproduceerd in 1969 en aangekocht door NASA in 1985. Volgens Planespotters.net kwam het toestel in februari 1986 bij NASA aan met registratie N801BN. Quiet Nacelle Corporation had het vliegtuig vanaf september 1984 in bezit nadat Alitalia en Braniff International Airways het hadden gebruikt.

Wikimedia Commons

Deze DC-8 is uitgerust met een reeks sensoren en datasystemen. Deze kunnen ook worden aangepast aan bepaalde missies of instrumenten. Bovendien beschikt het vliegtuig over Iridium en Inmarsat satellietcommunicatiemogelijkheden. Het heeft een op Iridium gebaseerd communicatiesysteem voor communicatie met de bemanning en een ander voor communicatie met het wetenschapsteam. Het meerkanalensysteem uploadt meteorologische berichten.

Missies

Ontwikkeling van de sensor Aangezien de DC-8 in de atmosfeer van de aarde vliegt, is het een relatief kosteneffectieve methode om prototypes van ruimteveer- of satellietinstrumenten te testen en te valideren. Deze factor levert aanzienlijke besparingen op tijdens de operaties. In januari en februari 2005 waren er bijna-recordniveaus van chemische ozonvernietiging in het Noordpoolgebied.

Waarnemingen van de Aura-satelliet toonden echter aan dat andere atmosferische processen de ozonniveaus herstelden tot bijna gemiddelde niveaus. Deze missies hebben voorkomen dat grote hoeveelheden gevaarlijke UV-straling het aardoppervlak konden bereiken. Instrumenten die op de DC-8 zaten tijdens NASA’s Polar Aura Validation Experiment in 2005 bevestigde deze satellietgegevens. Er waren 10 instrumenten aan boord om de temperatuur, aërosols, ozon, salpeterzuur en andere gassen te meten, terwijl de DC-8 onder Aura vloog terwijl hij over de polaire vortex vloog.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
DC-8 McDonnell Douglas NASA
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025Leonard van den Broek

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie
Recent

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025
Populair

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?