Afgelopen zondag werd bekend dat Brussel groen licht gaf voor de nieuwe staatssteun van 4 miljard van Air France-KLM. De maatschappij heeft daarom een nieuw plan gepresenteerd over hoe de coronacrisis overleefd moet worden.
Nieuw kapitaal
Ten eerste wordt er 1 miljard euro voor nieuwe aandelen uitgegeven. Dit moet de maatschappij meer kapitaal opleveren. De leningen die vorig jaar door de Franse overheid werden verstek worden omgezet in langdurige obligaties. Deze leningen hebben een waarde van 3 miljard euro en omdat het obligaties worden, hoeft er uiteindelijk minder te worden afgelost. Zondag werd er al gesproken over een eventuele goedkeuring van de plannen.
De nieuwe plannen hebben vooral betrekking op de Franse ingreep. Zo doet Nederland niet mee met de nieuwe aandelen. Nederland is wel nog in gesprek met de Europese Commissie over een kapitaalversterking voor de KLM.
Zware klappen
De plannen waren hard nodig omdat Air France-KLM, en de luchtvaart als geheel, vorig jaar zware klappen heeft moeten vangen. De omzet van Air France-KLM daalde afgelopen jaar met 59%. Dit leidde tot een verlies van meer dan 7 miljard euro.
De plannen zijn inmiddels goedgekeurd door de Raad van Bestuur en door de Europese Commissie. Air France moet als antwoord wel bepaalde landingsrechten inleveren. Ook mag er geen dividend worden uitgekeerd.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
