De Nederlandse luchthavens Eindhoven, Rotterdam en Groningen gaan testen met elektrisch vliegen. Het is de bedoeling dat er binnen vijf jaar elektrische passagiersvluchten tussen de luchthavens moeten worden uitgevoerd.
Het project genaamd ‘Power Up’ wordt ondersteund door Schiphol Group en NLR. Met het project moet kennis worden opgedaan over de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten. Elektrisch vliegen lijkt een technisch en economisch snelle en haalbare manier om regio’s binnen ongeveer 500 (en op termijn 1000) kilometer met elkaar te verbinden. Naar verwachting worden de eerste elektrische passagiersvluchten tussen luchthavens in Nederland al binnen vijf jaar uitgevoerd.
Verschillende Nederlandse luchthavens
Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport: “Met de proef willen we gezamenlijk een actieve rol pakken bij de doorontwikkeling van innovaties in de luchtvaart. We starten binnen Nederland waar we in een gecontroleerde omgeving kennis en ervaring kunnen opdoen zodat deze benut kan worden bij de verdere uitrol van elektrisch vliegen binnen Europa. De proef is ook voor de regio belangrijk. Behalve de snelle verbindingen die ontstaan, biedt elektrisch vliegen voor de Brainportregio kansen op het gebied van werkgelegenheid in bijvoorbeeld laadsystemen.”
“In januari is Groningen Airport Eelde gestart met het initiatief NXT Airport. We hebben de ambitie om de luchthaven te verduurzamen. Deze samenwerking sluit hier perfect bij aan: binnen vijf jaar elektrische vluchten vanaf Groningen Airport Eelde. We vinden het belangrijk om dit samen met de andere luchthavens te doen, zodat in de toekomst duurzame verbindingen ontstaan tussen de belangrijke regio’s in Europa. In Noord-Nederland hebben we veel kennis en initiatieven op het gebied van waterstoftechnologie. Groningen Airport Eelde gaat zich daarom bezig houden met de potentie van elektrisch vliegen op groene waterstof,” zegt Meiltje de Groot, CEO van Groningen Airport Eelde.
“Als een van de aanjagers van luchtvaartinnovatie met onze stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) zijn we nu iets meer dan twee jaar bezig met de ontwikkeling van het kleine elektrische vliegen, met Koninklijke NLR en TU Delft. Via (hybride) elektrisch maar ook met waterstof,” zo stelt CEO Ron Louwerse van Rotterdam The Hague Airport. “We brengen onze data en onderzoeksresultaten in. Met meerdere Nederlandse vliegvelden hopen we dit proces te kunnen versnellen.”
“De Nederlandse luchthavens creëren op deze manier een leeromgeving voor elektrisch vliegen en starten in dit vroege stadium met kennisontwikkeling. Met Nederland als proeftuin van de luchtvaart snijdt het mes aan twee kanten. Onze internationale concurrentiepositie en werkgelegenheid groeien en onze kennispositie en vestigingsklimaat worden versterkt,” zegt Dick Benschop, President & CEO van Royal Schiphol Group.