Het einde van het Boeing 747-programma is in zicht. Boeing is inmiddels bezig met de productie van de twaalf laatste vliegtuigen.
Halverwege vorig jaar kondigde Boeing het einde van het 747-programma al aan. Op 31 maart van dit jaar stonden er nog twaalf 747-bestellingen open. Volgens Boeing gaat het om vier 747-8F’s die naar Atlas Air gaan, zeven vrachttoestellen zijn bestemd voor UPS en tot slot is er nog één reguliere 747-8 die naar een anonieme klant zal gaan.
De laatste bestelling van een 747, die van Atlas Air, werd pas in januari van dit jaar geplaatst. Deze vrachtmaatschappij vliegt op dit moment al met 53 Jumbo’s. John Dietrich, CEO van Atlas Air, noemde het vliegtuig destijds het beste en meest veelzijdige widebody vrachtvliegtuig ter wereld. “Speciale vrachtvliegtuigen, zoals die van Atlas (..), zullen in trek zijn zolang de wereldwijde luchtvrachtmarkt, en met name de e-commerce- en pakketsectoren, blijft groeien.” Naar verwachting krijgt de maatschappij de vier nieuwe 747’s in mei tot oktober 2022 geleverd.
In juli vorig jaar maakte Boeing het einde van de productielijn van de 747 bekend in een open brief aan alle werknemers. De Amerikaanse vliegtuigbouwer gaf aan dat in het licht van de huidige marktsituatie besloten is dat de laatste Queen of the Skies in 2022 geproduceerd zal worden. Wel blijft het bedrijf in de toekomst service bieden aan alle maatschappijen die met 747’s vliegen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

