Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Twente Airport diep in de rode cijfers
Editors' Choice

Twente Airport diep in de rode cijfers

Sjoerd LooijengaDoor Sjoerd Looijenga20/04/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Ronald Spanjers via Twente Airport
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De luchthaven schrijft al jaren rode cijfers, maar niet eerder was het verlies van Twente Airport zo groot. Geruzie met de inspectie over de geparkeerde Boeings 747, de stikstofproblematiek en een stopgezette subsidie hebben in 2020 geleid tot een tekort van ruim één miljoen euro.

RTV Oost meldde twee weken geleden al dat het verlies van Twente Airport over 2020 in de tonnen liep, maar de luchthaven wilde toen nog niet zeggen hoe groot het verlies echt was. De luchthaven leek in eerste instantie te profiteren van de uitbraak van covid-19. Het Duitse Lufthansa besloot zes overbodig geworden Jumbojets voor zo’n 10.000 euro per vliegtuig, per maand op Twente te parkeren. 

Over het parkeren, maar vooral over het weer laten opstijgen van de toestellen, ontstond onenigheid met de Inspectie Leefomgeving. Twente Airport kreeg uiteindelijk een tijdelijke ontheffing, zodat drie van de geparkeerde Boeings van Lufthansa alsnog konden opstijgen. Het conflict zorgde voor hoge juridische kosten en een aantal bijna gesloten contracten moesten alsnog worden geannuleerd. Ook het stopzetten van een subsidie vanuit de provincie Overijssel doet het tekort van de luchthaven verder oplopen.

Bronnen melden inmiddels dat er over vergunningen opnieuw onenigheid is ontstaan met de inspectie. Zo mogen de achtergebleven drie geparkeerde toestellen van Lufthansa na eind juni niet meer vertrekken, mits Twente Airport voor die tijd de nodige aanpassingen heeft gedaan. De Twentse luchthaven heeft erover een kort geding aangespannen, dat a.s donderdag dient.

Twente Airport is eigendom van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel. De voorbije jaren zijn er miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld in het vliegveld gestoken.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Financieel Inspectie Inspectie Leefomgeving en Transport Lufthansa tekort Twente twente airport verlies Vliegveld Twente Vliegvelden
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sjoerd Looijenga

Redacteur. Na een jarenlange journalistieke carrière in de omroepwereld stortte Sjoerd zich in 2019 op zijn andere passie: de wereld van de luchtvaart. Behalve voor Up in the Sky schrijft hij voor Piloot en Vliegtuig en AOPA Magazine.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?