Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom heeft de Boeing 737 geen deuren voor het het landingsgestel?
Achtergrond

Waarom heeft de Boeing 737 geen deuren voor het het landingsgestel?

RedactieDoor Redactie22/04/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Arpingstone, Public domain, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Als je naar de onderkant van de Boeing 737 kijkt, na het opstijgen of tijdens de vlucht, zul je merken dat de ingeklapte wielen van het hoofdlandingsgestel zichtbaar zijn. Bij de meeste andere vliegtuigen worden ze afgedekt door sluitende deuren. Waarom heeft de Boeing 737 dat niet?

Bij alle Boeing 737 varianten, waaronder de 737 MAX, hebben geen afschermdeuren voor het hoofdlandingsgestel. Dit had te maken met een ontwerpprobleem bij de eerste 737-100 in 1968. Het vliegtuig was zo ontworpen dat het laag over de grond hing, zodat de 737 op kleinere, regionale of afgelegen luchthavens kon vliegen. Hierdoor was er geen ruimte voor deuren van het landingsgestel. De deuren nemen namelijk extra ruimte in beslag en kunnen in contact komen met de grond. Boeing had ook de keuze om de deuren zo te ontwerpen dat ze konden sluiten wanneer de wielen waren uitgetrokken. Echter vond Boeing dat een onnodig veiligheidsrisico en werd dit ontwerp de prullenbak ingestopt.

Filip.vidinovski, Public domain, via Wikimedia Commons

Het ontbreken van de afschermdeuren bracht geen risico met zich mee en verminderde het totale gewicht van het vliegtuig. Er waren wel veranderingen nodig om het vliegtuig luchtwaardig te houden: de wielen moesten worden aangepast zodat de aerodynamica van het vliegtuig in orde bleef. Ook is er een rubberen afdichting die voorkomt dat voorwerpen of water in het landingsgestel komen. De Boeing 737 is niet de enige met het ‘blote’ landingsgestel: de Embraer ERJ145 en de Embraer E-Jet series hebben dit namelijk ook.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
achtergrond Boeing 737 Landingsgestel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?