Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opmerkelijke vliegtuigen: de VFW-Fokker 614
Achtergrond

Opmerkelijke vliegtuigen: de VFW-Fokker 614

RedactieDoor Redactie25/04/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Steve Fitzgerald (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Tijdens de Koude Oorlog was er een strijd tussen Oost en West-Duitsland gaande om een passagierstoestel met straalmotoren op de markt te krijgen. West-Duitsland kwam, samen met Fokker, tot een heel bijzonder ontwerp waarbij de motoren van de kist bovenop de vleugels geplaatst werden.

Achtergrond

West-Duitsland was in het hart van de Koude Oorlog op zoek naar een vervanger van de succesvolle DC-3. De toekomst lag in een toestel met straalmotoren. De VFW 614 werd oorspronkelijk in 1961 voorgesteld door de Entwicklungsring Nord (ERNO) groep, bestaande uit Focke-Wulf, Hamburger Flugzeugbau (HFB) en Weser als de E.614, een 36-40 zitplaatsen tellend vliegtuig aangedreven door turbofan motoren. Al snel vonden er industriële herstructureringen plaats in West-Duitsland en dus werd ERNO hernoemd tot Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW), gevestigd in Bremen, Duitsland.

Een VFW-Fokker 614 van de Duitse Luchtmacht.
Konstantin von Wedelstaedt (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons

Het was oorspronkelijk bedoeld als vervanger van de Douglas DC-3. De VFW 614 werd in kleine aantallen geproduceerd in het begin van de jaren 1970 tot het midden van de jaren 1970 door VFW-Fokker, een bedrijf dat voortkwam uit een fusie tussen VFW en de Nederlandse vliegtuigmaatschappij Fokker. Het programma werd echter officieel geannuleerd in 1977, omdat de verwachte verkoop en dus productie niet werden gehaald.

Ontwikkeling

Fokker zag potentie in het toestel en dus besloot mee te werken aan het project. Fokker had hogen verwachtingen en stopte dus veel tijd en geld in de promotie van het toestel. Er werd verwacht dat het toestel 300 tot 400 initiële orders zou ontvangen. Ook Rolls-Royce werkte mee aan het project. Zij leverden de motoren voor het toestel nadat Lycoming, die oorspronkelijk de motoren moesten leveren, zich terug trok. Al snel bleek dat de beloftes die Rolls-Royce had gemaakt betreffende de efficiëntie van de motoren niet presentabel was voor de werkelijkheid. Als kers op de taart ging Rolls-Roys in 1971 failliet. Hierdoor werd het productieproces flink vertraagd.

De unieke motorplaatsing van de VFW-Fokker 614.
Ralf Roletschek, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

Op 1 februari 1972 werd het programma beschadigd door het verlies van het eerste prototype, dat werd toegeschreven aan een geval van elevator-flutter. Dit speelde een grote rol bij het verder verminderen van de orders. Tegen februari 1975 waren slechts tien vliegtuigen besteld. In april 1975 maakte de eerste productie VFW 614 zijn eerste vlucht; deze werd vier maanden later geleverd aan het Deense Cimber Air.

De VFW-Fokker 614 van het Deense Climber Air op Groningen.
Groningen Airport Eelde Collection (GFDL or GFDL), via Wikimedia Commons

Ontwerp

Het meest opvallende aan dit toestel is het ontwerp. Het was voor die tijd, en is nog steeds, een unicum om de motoren bovenop de vleugel te plaatsen. Volgens VFW-Fokker had dit vele voordelen; zo was er op grond veel minder geluidsoverlast bij het opstijgen en landen van dit toestel. Iets wat vandaag de dag een groot voordeel zou zijn, al moet het in de cabine erg luid zijn geweest. Daarnaast had de plaatsing van de motoren een voordeel voor wat betreft de gewichtsverdeling. Met motoren die aan de achterkant worden geplaatst is het altijd een uitdaging om dit in balans te brengen. Ook was er door de unieke plaatsing meer ruimte om een stevig landingsgestel te plaatsen. Hierdoor kon het toestel op landingsbanen opereren die slechter geprepareerd waren.

De cockpit werd ontworpen voor 2 piloten. Deze cockpit was daarnaast erg ruim en makkelijk te bedienen. Iets wat we gewend zijn van Fokker. De vliegkarakteristieken waren daarnaast erg gunstig, de besturing was niet zwaar en het toestel rolde makkelijk. Wel waren de stall-eigenschappen uitdagend, deze werden al voor het toestel op de markt kwam opgemerkt en de vleugels werden daarop aangepast.

Tot een succes kwam deze Nederlands-Duitse samenwerking dus niet. De verwachtingen waren hoog, maar het gepeste productieproces leidde tot weinig orders. Zo blijft het toestel dus slechts een apart beeld, en een mooi museumstuk.

Een VFW-Fokker 614 in Flugwerft Schleißheim.
DLR, CC-BY 3.0, CC BY 3.0 DE, via Wikimedia Commons


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Fokker opmerkelijk vliegtuigen West-Duitsland
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025Redactie

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025Redactie

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing
Recent

‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

13/07/2025

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?