In 2012 kwam een E-3 verkenningsvliegtuig (AWACS) bijna in botsing komt met een KC-135 tanker die geladen was met 90.000 kilogram vliegtuigbrandstof.
De video is gefilmd uit het perspectief van de boom-operator van de tanker. De E-3 worstelt om het vliegtuig te verbinden met de zogenoemde “boom”. Hierna volgt een plotseling “pitch-down moment” van de tanker, waardoor het AWACS-vliegtuig de tanker bijna raakt. Gelukkig reageert de piloot snel genoeg om een dodelijk ongeluk te voorkomen.
Maar waarom ging het hier bijna mis? Dit komt grotendeels door de aerodynamische krachten die optreden tussen beide vliegtuigen in elkaars nabijheid. Je hebt wat men noemt een boeggolf van de ontvanger, dus net na het loskoppelen kwam de E-3 laag en te ver naar voren, dus toen hij een lichte neuscorrectie maakte, zorgde dit ervoor dat de neus van de tanker naar beneden ging (de staart werd opgetild door de boeggolf), wat het bijna-ongeluk veroorzaakte.