Na een dienst van 115 jaar komt er een einde aan Berlin-Tegel Airport. De grond van het vliegveld gaat voor compleet andere doeleinden gebruikt worden. De nieuwe luchthaven Berlin-Brandenburg wordt daarmee dé luchthaven van Berlijn.
Historisch vliegveld
De luchthaven vindt zijn oorsprong in het jaar 1906. Toen werd het vooral gebruikt voor de opkomst van zeppelins. Vanaf de jaren 30 werden er testen uitgevoerd voor raketten van het Nazi-regime. Daarna bleven de Nazi’s het vliegveld gebruiken. In de oorlog bediende de Luftwaffe zich van het veld.
In de jaren 60 begon het vliegveld de burgerluchtvaart te bedienen, tot een half jaar geleden tot Air France de laatste commerciële vlucht uitvoerde vanaf Tegel. Air France was tevens de eerste maatschappij die op Tegel vloog, toentertijd met een Lockheed Super Constellation; bekijk hieronder de beelden. (Artikel gaat verder onder de video)
Duurzame woningen
Het vliegveld wordt met de grond gelijk gemaakt en op het stuk grond komen niet alleen moderne, duurzame woningen, ook verschijnt er een bedrijvenpark. De deelstaat, gemeente en projectontwikkelaars gaan aan de slag met de onderneming Tegel Projekt GmbH. In maximaal twintig jaar tijd willen zij “niet enkel een nieuwe wijk, maar een model te bouwen voor de slimme, duurzame en sociale stad van morgen”.
Nu Berlin-Tegel definitief ten einde is, zullen vluchten van en naar Berlijn via Brandenburg gaan. Zonder slag of stoot kwam Brandenburg er destijds niet, de bouw van het vliegveld liep namelijk jaren vertragingen op en kreeg te kampen met veel kostenoverschrijdingen.
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze voor eventjes terug 💙✈️ Bestellen kan via de webshop van Up in the Sky
