Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom wordt de 717 nog steeds gebruikt? | Achtergrond
Achtergrond

Waarom wordt de 717 nog steeds gebruikt? | Achtergrond

RedactieDoor Redactie10/05/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een vergelijkbare Boeing 717-200 van Delta Air Lines - ©BriYYZ/Wikimedia
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In tegenstelling tot andere vliegtuigtypes vecht de Boeing 717 door, geholpen door zijn vaak niche-rol voor luchtvaartmaatschappijen. Nadat Volotea het toestel met pensioen had gestuurd, zijn de enige gebruikers nu Delta, Hawaiian en QantasLink.

De Boeing 717 werd geleverd aan launching customer AirTran in 1999. Zo’n 22 jaar later wordt de 717 in 2021 nog steeds redelijk veel gebruikt, ook al wordt hij in Europa niet meer ingezet omdat Volotea het toestel op 10 januari van dit jaar uit dienst heeft genomen.

Meer dan 326 miljoen B717-zitplaatsen

De Boeing 717 had in 2011 31,7 miljoen zitplaatsen, wat in het afgelopen decennium is gestegen tot een piek van 34,7 miljoen in 2016 – niet slecht voor een ouder toestel. Dit is deels een bewijs van de vaak vrij niche-operaties van het type, afhankelijk van naar welk land wordt gekeken.

Volotea, bijvoorbeeld, gebruikte het vliegtuig aanvankelijk zodat het zich kon concentreren op routes die door andere low-costmaatschappijen werden genegeerd. Tegelijkertijd waren ze van cruciaal belang voor de eilandhop-diensten van Hawaiian Airlines, waaronder de 100 mijl lange route tussen Honolulu en Kahului.

Van vijf naar drie luchtvaartmaatschappijen

In het topjaar 2016 maakten Delta, Hawaiian, QantasLink, Turkmenistan en Volotea gebruik van de 717. Voor de rest van 2021 zullen echter alleen Delta, Hawaiian en QantasLink hem gebruiken. In zijn toespraak in 2020 vatte John Gissing, CEO van QantasLink, het gebruik van het toestel door de maatschappij mooi samen.

“De B717’s bieden ons de flexibiliteit om veel van de binnenlandse markt te bedienen, waaronder regionale routes, fly in fly out operaties, of meer vluchten naar hoofdsteden toe te voegen. Dit zijn het soort routes waar de vraag naar reizen zich waarschijnlijk het eerst zal herstellen.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing Boeing 717 Delta hawaiian airlines
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Boeing en Airbus ontvangen orders van zelfde klant

13/06/2025Redactie

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?