Boeing heeft woensdag goedkeuring gekregen van de FAA voor de oplossing voor nieuwe problemen van de 737 MAX, zo meldt persbureau Reuters. Honderden toestellen stonden sinds begin april aan de grond in verband met elektriciteitsproblemen.
De problemen bevinden zich in het elektrische systeem. In plaats van rivets (klinknagels) zijn er fasteners gebruikt om een backup elektrische stroomvoorziening op zijn plaats te houden. Volgens Boeing werd het probleem ontdekt tijdens de bouw van een nieuwe 737 MAX. De gebruikte bevestigingsmaterialen (fasteners) zorgen niet voor een volledig elektrisch aardingspad richting de stroomvoorziening. Als gevolg van de problemen werden er ongeveer honderd actieve 737 MAX-toestellen aan de grond gezet. Later zette Boeing ook de levering van nieuwe toestellen stop, waardoor de problemen gevolgen hadden voor honderden toestellen.
Gisteren is de oplossing die Boeing voor het probleem heeft aangedragen goedgekeurd, zo bevestigt de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Volgens Boeing betekent dit dat de vliegtuigen snel weer kunnen vliegen. Kort na de goedkeuring stuurde Boeing de benodigde instructies aan de luchtvaartmaatschappijen. Zeker in de Verenigde Staten, waar het merendeel van de getroffen vliegtuigen staat, zullen maatschappijen haast maken met het onderhoud. Doorgaans betekent eind mei namelijk de start van het zomerseizoen. In de VS herstelt de binnenlandse luchtvaart zich zeer snel, en zullen de maatschappijen hun capaciteit op orde willen hebben.
Hoe serieus is het probleem?
Het probleem lijkt op het eerste oog niet zo gevaarlijk, hooguit een arbeidsintensief klusje om op te lossen. Toch is het problematischer dan je zou denken, zo beschreven we al in een eerder artikel. Een productiefout zoals deze is een recept voor allerlei serieuze elektrische problemen tijdens een vlucht. Vooral het feit dat dit probleem zo onopvallend heeft kunnen ontstaan is dus reden voor zorgen. Het zou tenslotte niet voor het eerst zijn dat een relatief onopvallende fout grote gevolgen heeft voor een vlucht met een 737 MAX. De kwestie raakt daarom ook, opnieuw, aan de bedrijfscultuur die heerst bij Boeing. Lees meer daarover in het onderstaande artikel: