Air France voerde op 18 mei de eerste langeafstandsvlucht uit op duurzame brandstof.
Samen met de Franse oliemaatschappij Total, Airbus en Aeroport de Paris voerde Air France de eerste langeafstandsvlucht uit met Sustainable Aviation Fuel (SAF). Dit is een brandstofmix van de normale JET-A1 (kerosine) en biobrandstof. Deze biobrandstof is gemaakt van restanten uit de circulaire-economie. Hierbij kunt u denken aan onder andere dierlijk vet en gebruikte bakolie. Tijdens de vlucht werd een mix gebruikt van zestien procent SAF.
Vanaf 2022 moeten alle vluchten die uit Frankrijk vertrekken minstens één procent duurzame brandstof aan boord hebben. In 2025 moet dit twee procent zijn en in 2030 ten minste vijf procent.


Bijmengverplichting
Vorig jaar kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aan dat in 2023 alle vluchten vanuit Nederland deels op duurzame brandstof moeten vliegen. De ‘bijmengverplichting’ houdt in dat reguliere brandstof wordt gemengd met biobrandstof. Door de menging zou de uitstoot van vliegtuigen een stuk lager uitvallen, zo blijkt uit onderzoek dat het Ministerie heeft laten uitvoeren. “Met duurzame vliegtuigbrandstof kunnen we grote stappen voor een schonere luchtvaart zetten. We hebben het nodig om op korte termijn de uitstoot terug te dringen. Met een verplichte bijmenging kunnen we de productie van groene brandstoffen, zoals biokerosine en synthetische kerosine aanjagen,” aldus Van Nieuwenhuizen.