• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Arbeidsinspectie berispt Schiphol

    31/05/2023

    Grote droneaanval op Moskou

    30/05/2023

    Bestuurders Schiphol binnenkort voor de rechter

    30/05/2023

    EasyJet: ‘Schiphol heeft ons een aanbod gedaan’

    29/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023
  • Achtergrond

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023

    Op stap met de DC-3 Dakota

    27/05/2023
  • Editors’ choice

    Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

    30/05/2023

    Maatregelen na openen nooddeur Asiana A321

    29/05/2023

    Russische piloot vliegt bewust te langzaam

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    KLM vraagt zich af: ‘Hoe gaat de EU dit oplossen?’

    27/05/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Heimwee (nou ja..), deel 2: passagiers op Schiphol | Column Jan
Achtergrond

Heimwee (nou ja..), deel 2: passagiers op Schiphol | Column Jan

Jan MorrenDoor Jan Morren21/05/2021Leestijd: 6 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Foto ter illustratie: eerste 747 van KLM (1971) © KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

MOR1M1F5C1I3/60LAXM/N. Zo begon, zo’n 40 jaar geleden, elke entry in het Westinghousescherm dat de oude Rathyon vervangen had. Het was de entry om een passagier in te checken in het Codeco-systeem, nadat je eerst het vluchtnummer had opgehaald. En die entry werd elke dag honderden keren herhaald. De kans op fouten was, gezien de lengte ervan, behoorlijk groot en aangezien je niets kon veranderen, moest je steeds weer opnieuw beginnen.

Vooral dat N-netje op het eind  was belangrijk, want dat bepaalde of de passagier wilde roken of niet. Niet dat dat nu zoveel uitmaakte aan boord, want iedereen zat gezellig in de Ritmeester- of Belindawalm van de klasse ervoor. Het was nu eenmaal niet zo dat alle rokers achterin bij elkaar zaten en alle niet-rokers voorin. In de 747 waren rij 1-4 First class en op rij 4 mocht je roken. Dan zat je op rij 8, in de Businessclass, (5 t/m 7 bestonden niet) weer naar adem te snakken. Dit t/m rij 10, waarbij er weer enkele rijen roken volgden die ophielden bij 17.

Even een zijstap: rij 13 bestaat nooit bij KLM, voor zover u dat nog niet wist. Restantje triskaidekafobie.

Weer een stukje niet-roken en vanaf rij 21 t/m 23 weer roken. Dan nog een keer door de inmiddels toeristenklasse, die begon bij rij 29 en dan niet roken was tot rij 54. Het laatste stuk was dan weer roken t/m rij 68. En dan kan ik het hele verhaal nog eens ophangen, maar dan voor alle vluchten die geen ‘8’ in hun vluchtnummer hadden, want dan kwamen er niet-rokenrijen bij en gingen er dus rokenrijen af. Conclusie: in het verre oosten rookten ze meer. We vlogen met 747-200 en 747-300-vliegtuigen die een volstrekt andere stoelnummering hadden. Op zich niet erg, maar bij een wissel door bijvoorbeeld technische uitval, moest iedereen weer een ander stoelnummer krijgen.

Volgt U het nog? Nou, ik niet. Man, wat een onlogica!

Het gevolg van al die losse compartimenten was dat de technische dienst na zowat elke vlucht ‘roken’ of ‘niet-roken’-stickertjes moest omplakken. En dat luchtfilters aanmerkelijk vaker vervangen moesten worden dan nu. Zat je op zo’n ‘wisselstoel’ dan rook alles om je heen alsnog naar gerookte makreel. Vooral fijn als je uit Scheveningen kwam. Of Urk of Volendam: ik wil niemand beledigen. “Dat stukje thuisgevoel als je zo in den vreemde aan boord van onze blauwe vogel stapt…” Je hoort die kreet nog steeds.

Stoelen reserveren kon nog niet echt. Wij bepaalden welke passagiers een “A”-status kregen om zo bijvoorbeeld groepen bij elkaar te laten zitten. Die status was garantie voor een (betere) stoel. Ook rolstoelgebruikers, analfabeten, hondenbezitters, VIPs, Koeriers en paardenbegeleiders kregen alvast een plaats. Net als iedereen die een speciale maaltijd besteld had en iedereen boven de 70, of onder de 18, als je alleen reisde. Al die plaatsen op alle vluchten werden voorbereid in een aparte afdeling, het PVD, waar je met 10 man en een markeerstift die stoelen in het vliegtuig in zat te plannen voor de volgende dag. Onnodig te zeggen dat na die best wel arrogante manier van stoelen toewijzen, het voor de ‘normale’ passagier vrijwel onmogelijk was om de stoel van zijn/haar keuze te krijgen bij de check-in. Laat staan als een ‘standaardfamilie’ van 4 aan de balie kwam en bij elkaar wilde zitten in het niet-roken.

De PH-BUA komt aan op Schiphol © Verhoeff, Bert / Anefo, CC BY-SA 3.0 NL, via Wikimedia Commons

Ja, dahág, had je maar eerder moeten komen! Een veel gebezigd, maar volstrekt oneigenlijke argument. Hele volksstammen dachten door vroeg op Schiphol te komen nog enige kans op een gezellige reis te hebben. Dat lag even anders.

Gevolg was dat mevrouw op stoel 44E (middenstoel van 4) terechtkwam, mijnheer met astma moest roken op 68E, naast de toiletingang en de kinderen van 6 en 8 naast een enge heks moesten zitten op 56DE. Met beenruimte gelukkig. Dat dan weer wel. Gegarandeerd herrie aan de  balie, dus. Argumenten als “We hebben 6 maanden geleden al geboekt”, waren volstrekt irrelevant. Er was namelijk wél een stoel geboekt, maar géén stoelnummer.  We kregen het de passagiers niet aan het verstand. In arren moede riepen we soms: “Probeert u maar aan boord te ruilen!” Daarmee de cabinecrew met een wanhopige stoelendans opzadelend.

Zo, passagiers weg, volgende aan de beurt.

Soms mocht je zitten bij de speciale vluchten. Dat waren in die tijd charters naar Tenerife of naar de Leipziger Messe. Of bij de Turkse en Marokkaanse vluchten, waar speciale bagageafspraken voor golden. Er mocht dan meer bagage mee en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Dozen waar je niet overheen kon kijken zo groot, koelkasten, motorblokken, 25 kilo knoflook in een baal, van die blauwe visveilingvaatjes die steevast van de bagageband afrolden, geruite plastic tassen en nog veel meer. Dit waren leuke afhandelingen, er werd gehandeld en gedeald om onder overbagage uit te komen, iedereen kende elkaar en er waren familiebijeenkomsten omdat één familielid op reis ging. Het was net één grote markt. De passagiers liepen 1 op 8. 1 passagier, 8 wegbrengers en een propvolle vertrekhal.

Naast al die speciale passagiers hadden we ook nog Ummen en IJpen. Verbasteringen van “Unaccompanied Minors” en “Young Passengers”. Ook die kregen vooraf die A-status en dus een stoel. Voor die, soms hele jonge, reiziger was een club met grondsteward(essen) beschikbaar, die hen overnam van de ouders en wegbracht door de douane naar de “Junior Jet Lounge”. Daar konden ze spelen, slapen en soms eten, totdat de vlucht vertrok. We vroegen in de hal aan de servicecollega’s: “Of ze die IJp even weg konden brengen”.  Daar kwam vaak ruzie uit voort omdat de ouders dachten dat we blèrden: “Of we die lijp effe weg konden brengen”. En dat pikten ze niet! Tsja, jargon hè.

Tegenwoordig zijn bijna alle acties die we vroeger moesten doen bij de passagier zelf neergelegd. Stoelnummers zelf reserveren? Geen probleem. Roken? Doei! Stickers plakken en al die andere tijd- en energievretende zaken? Allemaal verbannen.

Toen hadden we wel het idee dat we meer voor de klant konden doen. Maar we bepaalden ook best veel waarvan onze klant nu denkt: “Joh, waar bemoei je je mee!” “Dat bepaal ik toch zeker lekker zelf wel!”

De goede oude tijd. Soms is het maar goed dat-ie oud is.

Jan Morren

Dit verhaal is een vervolg op ‘Heimwee (nou ja..), deel 1: Vertrekhal Schiphol.

Het voordeel van ouder worden is dat je steeds verder terug kunt kijken. Toch heb ik niet veel herinnering aan vliegtuigen uit die tijd. https://t.co/jTfltrQTRl— Up in the Sky✈ (@UpintheSkyNL) April 30, 2021

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Column Jan historie historische luchtvaart KLM luchtvaarthistorie passagiers Schiphol vertrekhal
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Jan Morren
  • LinkedIn

Columnist. Jan werkt al decennialang bij KLM. Hij verrichtte diverse functies bij de blauwe maatschappij, variërend van Check-in & Gate-Agent tot Duty Manager Operations. Tegenwoordig is hij werkzaam in de functie van Improvement Lead. Columns van zijn hand verschijnen zowel op Up in the Sky als op zijn LinkedIn-pagina.

Gerelateerde Artikelen

Europese Unie zet meer blusvliegtuigen en -helikopters in

31/05/2023Redactie

Aeroflot-piloten eisen hogere lonen

31/05/2023Redactie

Arbeidsinspectie berispt Schiphol

31/05/2023Redactie

Recent

Europese Unie zet meer blusvliegtuigen en -helikopters in

31/05/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Aeroflot-piloten eisen hogere lonen

31/05/2023
Populair

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Paniek aan boord easyJet A320 naar Schiphol

26/05/2023

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?