Om het hoofd boven water te houden moet Garuda Indonesia flink op de schop. Een grote herorganisatie ligt op de horizon en naar alle waarschijnlijkheid wordt de vloot als gevolg gehalveerd.
Momenteel beschikt Garuda over een vloot van 141 vliegtuigen, bestaande uit twaalf ATR72-600’s, zeven A330-200’s, zeventien A330-300’s, drie A330-900’s, 73 B737-800’s, één B737-8, tien B777-300ER’s en achttien CRJ-1000’s. Van deze toestellen maakte Garuda al eerder bekend dat de CRJ-series zou verdwijnen uit de vloot. Naast deze bestaande vloot heeft Garuda ook nog meerdere orders openstaan. Zou staan er nog 49 Boeing 737-8’s en 13 A330’s op de bestellijst. Maar deze flinke vloot brengt ontzettend veel kosten met zich mee en dus moet de vloot worden gehalveerd. Garuda zit net als vele maatschappijen in een moeilijke tijd en moet dus forse maatregelen nemen.
Het is onduidelijk of de herstructurering gevolgen zal hebben voor de lowcost dochtermaatschappij CitiLink. Deze maatschappij exploiteert momenteel een vloot van 62 vliegtuigen, bestaande uit zeven ATR72-600’s, 41 A320’s, tien A320neo’s, twee A330-900’s en twee B737-500’s. De Boeings zullen echter definitief uit dienst worden genomen en staan momenteel geparkeerd.