De eerste fabriek gaat zijn deuren sluiten nu de productie van de A380 ten einde is gekomen.
Twee jaar geleden maakte Airbus bekend dat het ging stoppen met de bouw van de A380. Inmiddels is de laatste Superjumbo van de band gerold. Afgelopen maart vertrok MSN272 vanuit Toulouse naar Hamburg om vervolgens in dienst te gaan bij Emirates. De A380 vierde dit jaar zijn zestiende verjaardag, maar een feestje werd het niet. Veel maatschappijen faseren het vliegtuig uit hun vloot, omdat het niet meer economisch rendabel is.
Banen op het spel
Airbus heeft in Puerto Real en Cadiz twee grote productielijnen staan voor de A380. Volgens berichten van Bloomberg is Airbus van plan één van de twee te sluiten. Het is nog niet duidelijk voor welke locatie het doek zal vallen. De twee locaties zullen samengevoegd worden. Werknemers hebben al geprotesteerd tegen de sluiting van de Puerto Real fabriek. Hier werden de horizontal stabilizers voor de A380 gemaakt en de sluiting zou 460 banen op het spel kunnen zetten.
Nieuwe toekomst voor A380-productielijn in Toulouse
De vliegtuigbouwer sluit niet alle locaties die bedoeld waren voor de A380. Sommige productiehallen krijgen een compleet nieuwe toekomst. De enorme hangars in Toulouse worden omgebouwd tot een nieuwe productielijn voor de A320. Om op het wereldwijde herstel van de luchtvaart in te spelen wordt de voormalige A380 Lagardère faciliteit omgebouwd tot een moderne en digitale final assembly line (FAL) voor de A320. Het complex moet vanaf eind 2022 operationeel zijn. Het project was eerst stilgelegd vanwege de dalende vraag naar vliegtuigen door corona. De vliegtuigbouwer ziet nu de markt langzaam herstellen en verwacht dat de vraag weer even groot zal worden als voor de crisis.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.