• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023

    KLM-piloten leggen werk maandag neer

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Harde klap voor supersonische luchtvaart: Aerion Supersonic trekt stekker eruit
Achtergrond

Harde klap voor supersonische luchtvaart: Aerion Supersonic trekt stekker eruit

RedactieBy Redactie26/05/20212 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
AS2 ©Aerion
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Nog maar enkele maanden geleden deelde Aerion Supersonic details over zijn ambitieuze plannen voor een commercieel lijnvliegtuig met 50 zitplaatsen en een snelheid van Mach 4+. Het bedrijf, dat samenwerkte met Boeing, houdt er nu echter mee op.

Hoge verwachtingen

Er waren al hoge verwachtingen rondom de Aerion AS2, die een topsnelheid van Mach 1.4 (1700 km/h) zou halen en een bereik van 4.200 NM (7.778 km) zou hebben. Terwijl het met Mach 0,95 de snelste subsonische kruissnelheid van alle straalvliegtuigen in de geschiedenis zou kunnen halen, zou het toestel ook duurzaam moeten zijn. Het is ontworpen om op 100% duurzame vliegtuigbrandstoffen te vliegen om een netto koolstofreductie van 80% te realiseren.

Bovendien kondigde Aerion ook de AS3 aan, die werd gepromoot om “verder te gaan dan supersonisch”, door tot 50 passagiers in minder dan drie uur tussen Los Angeles en Tokio te vervoeren. De concept- en ontwerpwerkzaamheden voor deze jet van de volgende generatie waren al aan de gang.

Zo moest de AS2 er uit te komen zien. ©Aerion

Financieel klimaat

Eind vorig jaar boekte het bedrijf zelfs aanzienlijke vooruitgang bij windtunneltests. Maar ondanks de vooruitgang sluit Aerion de deuren. Volgens CNBC is het huidige financiële klimaat voor Aerion een te grote uitdaging gebleken om het kapitaal bijeen te krijgen dat nodig is om de productie van de AS2 jet te beginnen.

Aerion was een van de grootste spelers binnen de supersonische markt. Zo waren er al meerdere maatschappijen die orders hadden geplaatst voor een Aerion-toestel. Flexjet en NetJets hadden elk een order van 20 toestellen staan. Er zat dus wel degelijk potentie in het project. En zo dacht Boeing er ook over. De productiegigant hielp onder andere met assemblage, vliegtesten en ontwerp.

Het einde van Aerion heeft dus wel degelijk invloed op de tweede golf van supersonische luchtvaart. Maar Aerion is niet de enige die een poging waagt. Zo zijn er meerdere spelers in de markt die serieuze stappen maken richting supersonisch luchtvaart. Boom Supersonic heeft bijvoorbeeld naam gemaakt met de ontwikkeling van Overture. De in Denver gevestigde start-up ontving onlangs een cruciale investering van American Express. Deze vooruitgang houdt het bedrijf op koers voor zijn doelstellingen van 2029 voor commerciële vluchten.

Dus ondanks dat een grote belofte zich terug trekt, zijn er nog genoeg kanshebbers met grote beloften. Dus de kans is aannemelijk dat er over 10 jaar supersonische toestellen over ons hoofd heen razen.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Aerion Boeing Faillissement supersonisch
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

Onduidelijkheid over crash Ilyushin IL-76

25/09/2023Redactie

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Onduidelijkheid over crash Ilyushin IL-76

25/09/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023
Populair

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?