• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Aerion Fiasco | Column Goof
Column

Aerion Fiasco | Column Goof

Goof BakkerBy Goof Bakker27/05/20212 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Waerfelu, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De enige recente nieuwe ontwikkeling in de luchtvaart is alweer terziele: de supersone businessjet van Aerion.

Ik had het project van Aerion een goeie kans gegeven. Want zelfs als je vijf miljard dollar in ‘elektrisch vliegen’ steekt, komt er nog steeds geen Boeing E-737. En als je er vijftig miljard in steekt ook niet.

Maar die supersone businessjet wàs er financieel wel, op een haartje na.

En hij had een goeie kans, denk ik. Want zoals u weet draait alles in het leven – en zeker in de marketing – om status. Conform de Eerste Wet van Goofy (tot vijftiende levensjaar Snoep, tot vijfentwintigste levensjaar Sex, en daarna tot het levenseinde Status).

Voorbeeldje: als Jeff Bezos een jacht in Friesland laat bouwen van 500 miljoen, dan is hij duidelijk verwikkeld in den status-race. Een andere miljardair heeft waarschijnlijk een boot van 400 besteld. Dat soort emootsies, daar is niks tegen bestand.

En die Aerion wàs zoiets: Sjeik A, die een Business-747 heeft, wordt door Sjeik B met een Aerion in één klap tot een totale loser gereduceerd. Want Sjeik B is met zijn vrouwen in acht uur vanuit Dubai in New York, inplaats van de twaalf uur met de Jumbo. Met een beetje planning haalt hij ‘m halverwege en, in zwaait vanuit de cockpit. ‘Eat your heart out, sucker!’

De banken hebben dat niet begrepen, en de stekker eruit getrokken.

Ik zeg: die weten dus echt niet hoe de wereld in mekaar zit.

Maar dat hebben ze geloof ik al wel vaker bewezen.

Goof Bakker

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Aerion Business Jets Column Column Goof Faillissement Goof innovatie Supersonic supersonisch
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Related Posts

KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

26/09/2023Redactie

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023Redactie

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?