Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Elektrisch vliegen: here to stay | Column Goof
Column

Elektrisch vliegen: here to stay | Column Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker08/06/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Goof Bakker
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Die Supersone ‘Boom Overture’ komt er never nooit, wat ik u brom. Japan Airlines en United Airlines doen een beetje hip & modern, door vijftien van die snelheidsmonsters te bestellen. Maar uiteindelijk blijven ze gewoon met hun model-toiletrol-airliner vliegen. Wat wél onverwacht lekker loopt is het elektrisch vliegen op Teuge! Ik zie de Elektrische Vliegtuigen, gezeten voor mijn hangar, als driftige kippetjes af-en-aan taxiën, en vliegen. 

‘Uurtje opladen, uurtje vliegen’, vertelt een vriend van me, die onlangs leerling geworden is van de Eerste Nederlandsche Elektrische Vliegschool. 

Terwijl de elektrische DEAC op Teuge jaren-in-jaar uit zonder zichtbare vooruitgang aan de diverse subsidie-tieten sabbelt, doen deze mannen gewoon zaken. 

Het blijkt een businessmodel! Reken maar even mee: van de vijfenveertig uur die je voor een PPL nodig hebt gaat toch zeker de helft (?) zitten in circuitwerk. En dat gaat ‘elektrisch’ steengoed, want die Pipistrels hebben nauwelijks startup en runup nodig. En die vereisen bij een klassieke Cessna toch al gauw een A-viertje/kwartiertje aan procedures. 

Vervolgens gaan ze reuze efficiënt en fluisterstil veertig minuten lang circuits draaien. Starten, landen, doorstarten, weer landen, etcetera. Zes touch and go’s in één lesvlucht. En wat blijkt: de leerling is eerder uitgeput dan de batterij…  

De grootste winst: deze week zat de voorzitter van de Stichting Geluidshinder bij mij voor de hangar met een mok koffie, en zelfs díe was tamelijk enthousiast!

Goof Bakker
[email protected]

Additional Facts

Proeflezer Evert: “Als je, zoals Dick Benschop, Lelystad wilt openen, krijg je met elektrische vliegtuigen de voorzitters van Stichtingen Geluidshinder in heel Noord-Oost Nederland ook wel mee. Kortom: werk aan de winkel in Toulouse en Seattle. En, die centrale daar in de polder nog maar even niet sluiten, die is straks nodig om al die toestellen te laden.”

Proeflezer Bert: “Uit een ander artikel begrijp ik dat in Zwitserland aan vliegscholen Pipistrels worden geleverd inclusief snellaadstations op zonne-energie. Hebben ze dat ook op Teuge? Zo niet, dan is dit een kans: elektrisch tanken naast het gewone tanken. Chris Couvée maakt een mooi bord. Links: Avgas, rechts Afgas.”

Proeflezer Goof: “Boom: Wie heeft die rare naam bedacht? De PR-man niet! De Concorde is aan de ‘boem’ van de geluidsbarrière ten onder gegaan… En aan de prijs. En aan het feit dat de rijkaards op de terugweg van NY de Jumbojet namen, want dat sliep zo lekker.” 

Proeflezer Giel: “Goed voor circuitwerk? Bij mobiliteit op de weg zijn er steeds meer ideeën over verschillende aandrijfmogelijkheden voor verschillende doeleinden. Met je oma boodschappen doen: pak die elektrische Suzuki. Met 10.000 liter melk naar Warschau: pak de diesel vrachtwagen. Er is veel commentaar wanneer een nieuwe techniek niet het oude VOLLEDIG kan vervangen. Maar dat hoeft toch ook niet (direct). Je kunt het prima naast elkaar hebben en het gebruiken waar het het beste tot z’n recht komt. Elektrisch die touch and go’s doen (met het mega-koppel van die elektrische motor zit je ook heel snel weer op circuithoogte, ideaal) en wat airwork in de buurt. Ver overland op avgas.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Column Goof elektrisch vliegen supersonisch Teuge
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie

Transavia gaat over op nieuwe livery

24/06/2025Redactie

Kon je vanuit de Concorde de ronding van de aarde zien?

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?