Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nederlandse luchtvaartmaatschappij failliet verklaard

    07/12/2023

    Nieuwe datum voor komst eerste Airbus A321 van Transavia

    06/12/2023

    Hagenees (64) opgepakt voor roof iPhones Schiphol

    05/12/2023

    Rusland schiet tientallen drones neer

    05/12/2023

    Laatste landing A319 op Twente Airport | Foto’s

    05/12/2023
  • Achtergrond

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023
  • Editors’ choice

    Nieuwe datum voor komst eerste Airbus A321 van Transavia

    06/12/2023

    Laatste landing A319 op Twente Airport | Foto’s

    05/12/2023

    Twente Airport tekent opnieuw overeenkomst met airline

    04/12/2023

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    KLM annuleert vluchten naar München

    03/12/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Elektrisch vliegen: here to stay | Column Goof
Column

Elektrisch vliegen: here to stay | Column Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker08/06/2021Update:09/06/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Goof Bakker
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Die Supersone ‘Boom Overture’ komt er never nooit, wat ik u brom. Japan Airlines en United Airlines doen een beetje hip & modern, door vijftien van die snelheidsmonsters te bestellen. Maar uiteindelijk blijven ze gewoon met hun model-toiletrol-airliner vliegen. Wat wél onverwacht lekker loopt is het elektrisch vliegen op Teuge! Ik zie de Elektrische Vliegtuigen, gezeten voor mijn hangar, als driftige kippetjes af-en-aan taxiën, en vliegen. 

‘Uurtje opladen, uurtje vliegen’, vertelt een vriend van me, die onlangs leerling geworden is van de Eerste Nederlandsche Elektrische Vliegschool. 

Terwijl de elektrische DEAC op Teuge jaren-in-jaar uit zonder zichtbare vooruitgang aan de diverse subsidie-tieten sabbelt, doen deze mannen gewoon zaken. 

Het blijkt een businessmodel! Reken maar even mee: van de vijfenveertig uur die je voor een PPL nodig hebt gaat toch zeker de helft (?) zitten in circuitwerk. En dat gaat ‘elektrisch’ steengoed, want die Pipistrels hebben nauwelijks startup en runup nodig. En die vereisen bij een klassieke Cessna toch al gauw een A-viertje/kwartiertje aan procedures. 

Vervolgens gaan ze reuze efficiënt en fluisterstil veertig minuten lang circuits draaien. Starten, landen, doorstarten, weer landen, etcetera. Zes touch and go’s in één lesvlucht. En wat blijkt: de leerling is eerder uitgeput dan de batterij…  

De grootste winst: deze week zat de voorzitter van de Stichting Geluidshinder bij mij voor de hangar met een mok koffie, en zelfs díe was tamelijk enthousiast!

Goof Bakker
[email protected]

Additional Facts

Proeflezer Evert: “Als je, zoals Dick Benschop, Lelystad wilt openen, krijg je met elektrische vliegtuigen de voorzitters van Stichtingen Geluidshinder in heel Noord-Oost Nederland ook wel mee. Kortom: werk aan de winkel in Toulouse en Seattle. En, die centrale daar in de polder nog maar even niet sluiten, die is straks nodig om al die toestellen te laden.”

Proeflezer Bert: “Uit een ander artikel begrijp ik dat in Zwitserland aan vliegscholen Pipistrels worden geleverd inclusief snellaadstations op zonne-energie. Hebben ze dat ook op Teuge? Zo niet, dan is dit een kans: elektrisch tanken naast het gewone tanken. Chris Couvée maakt een mooi bord. Links: Avgas, rechts Afgas.”

Proeflezer Goof: “Boom: Wie heeft die rare naam bedacht? De PR-man niet! De Concorde is aan de ‘boem’ van de geluidsbarrière ten onder gegaan… En aan de prijs. En aan het feit dat de rijkaards op de terugweg van NY de Jumbojet namen, want dat sliep zo lekker.” 

Proeflezer Giel: “Goed voor circuitwerk? Bij mobiliteit op de weg zijn er steeds meer ideeën over verschillende aandrijfmogelijkheden voor verschillende doeleinden. Met je oma boodschappen doen: pak die elektrische Suzuki. Met 10.000 liter melk naar Warschau: pak de diesel vrachtwagen. Er is veel commentaar wanneer een nieuwe techniek niet het oude VOLLEDIG kan vervangen. Maar dat hoeft toch ook niet (direct). Je kunt het prima naast elkaar hebben en het gebruiken waar het het beste tot z’n recht komt. Elektrisch die touch and go’s doen (met het mega-koppel van die elektrische motor zit je ook heel snel weer op circuithoogte, ideaal) en wat airwork in de buurt. Ver overland op avgas.”

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Goof elektrisch vliegen supersonisch Teuge
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Nieuwe datum voor komst eerste Airbus A321 van Transavia

06/12/2023Redactie

Boeing wil geen nieuw ‘doomsday-vliegtuig’ ontwikkelen

06/12/2023Redactie

Hagenees (64) opgepakt voor roof iPhones Schiphol

05/12/2023Redactie

Recent

Douane al naar huis: reizigers gestrand in terminal

07/12/2023

Nederlandse luchtvaartmaatschappij failliet verklaard

07/12/2023

Nieuwe datum voor komst eerste Airbus A321 van Transavia

06/12/2023
Populair

737 MAX roept na twee doorstarts noodtoestand uit

04/12/2023

‘Neponderdelen’ aangetroffen in Ryanair-vliegtuigen

03/12/2023

Boeing wil geen nieuw ‘doomsday-vliegtuig’ ontwikkelen

06/12/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?