Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Is de Overture de nieuwe Concorde?
Achtergrond

Is de Overture de nieuwe Concorde?

Matthijs de KruijfDoor Matthijs de Kruijf08/06/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Na bijna 18 jaar lijkt het erop dat het supersonisch vliegen weer terug is. Op 24 oktober 2003 maakte de wereldberoemde Concorde haar laatste vlucht. Hierna werd het supersoon vliegen voor commerciële doeleinden in de ijskast gezet. Maar daar lijkt nu een einde aan te komen. Met de bestelling van 50 Overture toestellen van United is het commercieel supersonisch vliegen weer terug als realistische optie. Hoever lijkt deze nieuwe speler op de legendarische Concorde?

Dimensies

Hoewel de toestellen op het eerste oog misschien wel veel op elkaar lijken is er een duidelijk verschil tussen de twee. Alleen de lengte van de romp is enigszins gelijk tussen de twee. De Overture is met 62,48 meter een kleine halve meter groter dan de Concorde met 61,67 meter. De spanwijdte van de vliegtuigen is wel degelijk anders. De Concorde heeft ruim 7 meter meer spanwijdte dan de Overture.

Prestaties

De Overture legt het af als het gaat om snelheid en capaciteit. De Concorde kon tussen de 92 en 120 passagiers verwelkomen tegenover de 65 tot 88 passagiers die in de Overture mee kunnen. Dit is voornamelijk omdat de Concorde een zogenaamde 2-2 stoelen indeling had. De Boom Overture zal een 1-1 configuratie hebben. De voorganger was ook een stuk sneller. De Concorde kon met een snelheid van Mach 2 door de lucht schieten. De Overture zal langzamer gaan met een kruissnelheid van Mach 1.7.

De Boom Overture zal op biobrandstoffen gaan vliegen en daarmee zal het CO2 neutraal vliegen rond de wereld. De Concorde stond bekend om haar grote brandstofverbruik en uitstoot. Daarbij kan de nieuweling ook verder vliegen dan de voorganger. De Overture kan 650NM verder vliegen dan de Concorde.

Bestellingen

In totaal zijn er veertien Concordes in dienst geweest bij twee verschillende maatschappijen. Zeven bij Air France en zeven bij British Airways. Vorige week maakte United samen met Boom bekend dat er een overeenkomst getekend is voor vijftien toestellen. Daarbij heeft de maatschappij ook een optie genomen op nog vijfendertig vliegtuigen. Daarmee heeft de Overture nu al meer bestellingen dan de Concorde. De Concorde had in de tijd wel meer bestellingen openstaan deze werden echter afgezegd. Hoeveel Overtures daadwerkelijk gebouwd zullen worden moet nog blijken. Supersonisch vliegen is in ieder geval weer een hot topic in de industrie.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Boom Concorde Overture Vergelijking
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Matthijs de Kruijf
  • Facebook
  • LinkedIn

Gastredacteur. Matthijs is werkzaam bij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en is al jaren in het bezit van een zweefvliegbrevet.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025Redactie

De Fokker F27: hoe een Nederlandse turboprop de wereld veroverde

08/07/2025Redactie

Worden spionagevliegtuigen nog steeds gebruikt?

07/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?