Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Twente Airport wil (nog meer) grote toestellen ontvangen
Nieuws

Twente Airport wil (nog meer) grote toestellen ontvangen

RedactieDoor Redactie09/06/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Ronald Spanjers via Twente Airport
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Twente Airport heeft bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een ontheffing aangevraagd wat betreft zogeheten ’turnpads’. Deze ontbreken op Twente en ILT gaf hier eerder kritiek op. Maar met de ontheffing wil Twente kunnen aantonen dat de operatie veilig verloopt.

Om de grootste vliegtuigen (groottecategorie D, E en F) te kunnen ontvangen zijn zogeheten ’turnpads’ (ofwel: draaipaden) nodig. Dit zijn draaivlakken waar toestellen op eigen vermogen een bocht van 180 graden moeten kunnen maken. Op Twente Airport ontbreken deze momenteel. Er komen zo nu en dan wel grote toestellen binnen, en om deze af te handelen gebruikt Twente tow trucks. Deze tow trucks duwen de vliegtuigen achteruit het platform op. Dit werkt voor Twente Airport omdat de frequentie van grote toestellen toch laag ligt en dus zijn deze ’turnpads’ niet nodig. De regelgeving zegt namelijk dat de draaivlakken niet nodig zijn mits het gebrek hiervan de operatie niet in gevaar brengt.

Ferme berm

Wat verder belangrijk is voor de afhandeling van grote toestellen is een stevige berm naast de baan. Afgelopen maanden is hier onderzoek naar gedaan door Twente Airport om de staat hiervan te bepalen. Een gespecialiseerd bureau heeft steekproefsgewijs metingen gedaan die aantonen dat de bermen stevig genoeg zijn en aan de internationale eisen voor grote vliegtuigen voldoen.

De ontheffing wordt aangevraagd om grotere toestellen op Twente Airport structureel te ontvangen en te kunnen laten vertrekken. Twente wil grote toestellen blijven ontvangen om beperkt vliegtuigonderhoud te verrichten en parkeervoorzieningen aan te bieden. Dit is voor Twente de grootste inkomstenbron.

Zo worden de toestellen op Twente Airport verplaatst, volgens Twente zelf geen probleem.
©Remco de Wit

In juni 2020 ontstond er een discussie met de ILT over de noodzaak van deze draaipaden, naar aanleiding van de komst van zes buitengebruik gestelde B747-300 van Lufthansa naar Twente Airport voor stalling. Omdat er op Twente geen draaipaden aanwezig zijn, mochten deze 747’s niet meer vertrekken van de ILT. Dit geschil is specifiek voor de zes toestellen van Lufthansa opgelost. In april oordeelde de rechtbank dat de laatste toestellen mochten blijven staan tot einde van het afgesproken parkeercontract (juni 2022). 

ILT heeft doorgaans een periode van acht weken om met een reactie te komen. Indien er nog nadere onduidelijkheden zijn of als gegevens ontbreken kan de behandel- en besluittermijn langer duren. 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
ilt Inspectie Leefomgeving en Transport ontheffing Parkeerplaats twente airport
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025Redactie

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025Redactie

Boeing start productie nieuw vliegtuig

14/07/2025Redactie
Recent

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?