• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023

    KLM-piloten leggen werk maandag neer

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom de staatssteun aan KLM onrechtmatig was
Achtergrond

Waarom de staatssteun aan KLM onrechtmatig was

Sander LamersBy Sander Lamers13/06/2021Updated:09/07/20215 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Leonard van den Broek
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op 26 juni is het precies een jaar geleden dat de Nederlandse overheid vanwege het coronavirus staatssteun wilde gaan verlenen aan KLM. Al snel werd duidelijk dat Ryanair het daar niet mee eens was en rechtszaken aanspande. Wanneer is het eigenlijk juridisch geoorloofd om luchtvaartmaatschappijen staatssteun te geven?

Voordat een bedrijf staatssteun kan krijgen, moet de Europese Commissie die goedkeuren. Henri de Waele, hoogleraar Europees recht aan de Radboud Universiteit, laat weten dat de Commissie niet goed heeft onderbouwd waarom KLM die steun mocht ontvangen. “Mogelijk is er te weinig uitzoekwerk gedaan,” begint hij in gesprek met SVJ Specialisaties. “Dat is opmerkelijk, want andere besluiten ten aanzien van andere landen en bedrijven heeft de Commissie wél uitgebreid onderbouwd. Waarschijnlijk hadden ze nu vanwege corona haast, was er onvoldoende interne controle of zijn er stappen overgeslagen.”

Factoren als de hoeveelheid staatssteun die KLM zou krijgen en waarom ze die steun in deze omstandigheden zou mogen ontvangen waren niet voldoende beargumenteerd en dan ligt het oordeel van de rechters voor de hand. “Het was prijsschieten voor de rechters. De Commissie moet beter haar best doen en duidelijker uitleggen,” vervolgt De Waele. Hij geeft aan dat de Commissie er opnieuw naar moet gaan kijken, en dat met een uitgebreidere onderbouwing de staatssteun alsnog rechtmatig verklaard zou kunnen worden.

Bron: Lucidchart

Hans Vedder, hoogleraar mededingingsrecht aan de Rijksuniversiteit van Groningen, is het met De Waele eens. Oók de termijn was volgens Vedder veel te kort. Op 26 juni werd de steun vanuit de Nederlandse overheid gemeld en twee weken later keurde de Commissie deze goed. “Je kunt dit in twee weken tijd gewoon niet doen, punt. Dit zijn grote complexe maatregelen aan grote complexe bedrijven,” legt hij met een kleine glimlach uit. Normaal duurt zo’n procedure circa twee jaar. “Vroeg of laat gaat dat fout. Ik citeer uit het koningslied: ‘de dag dat je wist die ging komen’.”

KLM heeft het nodig

KLM werd financieel hard geraakt door de coronacrisis. Het bedrijf leed, ondanks de staatssteun, in 2020 een verlies van 1,2 miljard euro leed. Die steun was dus daadwerkelijk nodig.

Een woordvoerder van KLM legt uit dat het anders verkeerd uit had kunnen pakken. “Zonder NOW en de staatssteun zou KLM in nog zwaarder financieel weer verkeren. Met het financieringspakket kan KLM invulling blijven geven aan haar belangrijke maatschappelijke rol bij de economische opbouw en op het gebied van duurzaamheid.” In de toekomst zal blijken hoe de luchtvaartmaatschappij zich gaat herpakken. “Veel zal daarna afhangen van de beheersing van de COVID-19 pandemie en het daaropvolgende herstel van de luchtvaart. Snel vaccineren is de sleutel tot dat herstel,” vervolgt ze.

KLM als belangrijke economische motor

In juni 2020 kondigde minister Hoekstra aan dat KLM staatssteun zou ontvangen. Het ging hier om een bedrag van 3,4 miljard euro, dat bestond uit leningen en garantstellingen. “Het kabinet acht het noodzakelijk financiële steun te verlenen vanwege het belang van KLM voor het intercontinentale bestemmingennetwerk op Schiphol. Dit netwerk is van groot belang voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid,” legt een woordvoerder van de minister uit.

Het intercontinentale netwerk is belangrijk voor KLM
© Maurits Vink

Daaraan werden wel enkele voorwaarden gesteld, zo moet er salaris geminderd worden en moet het aantal nachtvluchten afnemen. Of die voorwaarden daadwerkelijk gehaald gaan worden, weet de woordvoerder nog niet. “Jeroen Kremers is als state agent aangesteld om toe te zien op de afgesproken voorwaarden. Zijn eerste rapportage wordt naar verwachting binnenkort aan de Tweede Kamer gestuurd.”

Bron: Lucidchart

Niet iedereen is blij met mindering salarissen

Over de voorwaarde dat de werknemers een bijdrage moeten leveren via hun salarissen is niet iedereen het eens. De FNV vindt dat de overheid zich niet had mogen buigen over de lonen van het personeel. “We snappen dat er voorwaarden aan de staatssteun gebonden zijn, maar als vakbond waren we absoluut not amused dat de overheid zich bemoeide met de arbeidsvoorwaarden”, geeft de woordvoerder aan.

Ze vervolgt dat de verantwoordelijkheid hiervoor juist bij de sociale partners moet liggen. Dat zijn de werkgevers en de vakbonden. De vakbonden zijn democratische organen waarbij leden zelf bepalen wat de inzet wordt en stemmen over iedere onderhandelingsresultaat. “Op het moment dat het slecht gaat met een bedrijf, zijn werknemers bereid na te denken over oplossingen,” waarmee gedoeld wordt op aanpassingen van salarissen of het eerder opnemen van vakantiedagen.

Baangaranties

Bovendien liet SP-kamerlid Mahir Alkaya zich ook kritisch uit. Hij was vooral niet te spreken over de onzekere tijden voor het KLM-personeel. “Wat de SP betreft is veel meer zeggenschap, of uiteindelijk nationalisatie de manier om de banen en toekomst van KLM structureel veilig te stellen,” geeft hij aan op de website van de SP. ‘’Met een uiterst onzekere periode voor de 30.000 medewerkers tot gevolg,” vervolgt Alkaya. “De SP roept daarom het kabinet op om terug naar de onderhandelingstafel te gaan om de toekomst van KLM en de mensen die daar werken echt veilig te stellen.”

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

europese commissie Europese hof europese unie gerechtshof KLM Rechtszaak Ryanair staatssteun
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Sander Lamers

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Related Posts

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023Redactie

A320-passagier blijkt na landing niet te slapen

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Onduidelijkheid over crash Ilyushin IL-76

25/09/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023
Populair

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?