Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Japan komt met eigen supersonisch vliegtuig: dit is waarom
Achtergrond

Japan komt met eigen supersonisch vliegtuig: dit is waarom

RedactieDoor Redactie17/06/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© JAXA
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Verschillende Japanse bedrijven en instanties werken samen om een eigen supersonisch vliegtuig te ontwikkelen, en om een aantal redenen is dat heel begrijpelijk.

Het Japanse Aerospace Exploration Agency (JAXA) kondigde deze week aan dat het samenwerkt met Mitsubishi, Kawasaki en Subaru om een Japans supersonisch vliegtuig te ontwikkelen. De bedrijven en instanties vormen samen de ‘Supersonic Research Council’, die er uiteindelijk voor moet zorgen dat de vliegtuigen er rond 2030 daadwerkelijk zijn.

Waarom?

Dat antwoord lijkt vrij simpel: tijd. Snelle verbindingen met het Westen zijn voor Japan van groot belang. Het duurt momenteel meer dan twaalf uur om van Japan naar Europa of de oostkust van de Verenigde Staten te komen. De Japanse tegenhanger van NASA wil die vluchttijd halveren met behulp van supersonische vliegtuigen. Aan dat soort vliegtuigen zitten echter wel wat haken en ogen. Ze leveren weliswaar veel tijdswinst op, maar zijn financieel en milieutechnisch gezien niet altijd voordelig.

JAXA geeft echter aan dat het druk bezig is met de ontwikkeling van technologie om luchtweerstand en brandstofverbruik te verminderen. Op die manier moeten supersonische vliegtuigen financieel wel haalbaar worden. Daarnaast onderzoekt het instituut of het mogelijk is om de gevolgen van de sonic boom te verminderen. Die sonic boom maakt namelijk dat het verboden is om supersonisch over land te vliegen. JAXA zegt de geluidsoverlast met nieuwe technologie te kunnen halveren door het airframe van het vliegtuig opnieuw te ontwerpen.

Een nieuw ontwerp moet er bovendien voor zorgen dat het toestel minder weerstand ondervindt. In 2005 voerde JAXA met een testmodel al de eerste experimenten uit met met het verminderen van luchtweerstand. De instantie stelt dat het experimentele toestel destijds al dertien procent minder weerstand ondervond dan de Concorde.

Op veel routes is snelheid tegenwoordig echter van ondergeschikt belang. Vluchten worden zo gepland dat het vaak mogelijk is om te slapen tijdens de vlucht. Daarnaast zorgt digitalisering ervoor dat passagiers hun tijd aan boord van vliegtuigen vaak nuttig kunnen gebruiken, zeker nu ook veel luchtvaartmaatschappijen wifi aan boord aanbieden. Op deze manier is de tijd in een vliegtuig minder erg ‘verloren tijd’ dan in het Concorde-tijdperk.

Voor de Japanse economie lijkt het echter nog wel van groot belang te zijn om snel de oceanen over te kunnen steken, en daar zou een supersonisch vliegtuig wel eens van pas kunnen komen. Zoals besproken is het veelal verboden om supersonisch over land te vliegen. Het zijn daarom juist de lange routes over zee waar supersonisch vliegen vluchttijden inkort, en uitgerekend vanuit Japan worden veel routes over lange stukken oceaan gevlogen, naar bijvoorbeeld Australië en de Verenigde Staten.

Het was dan ook Japan Airlines die als eerste grote luchtvaartmaatschappij investeerde in het Amerikaanse Boom Supersonic, een bedrijf dat ook bezig is met de ontwikkeling van een nieuw supersonisch toestel. Onlangs kwam daar met bestellingen van tot wel 50 toestellen United Airlines bij. “United gaat door met het bouwen van een innovatieve en duurzame luchtvaartmaatschappij. De huidige technologische vooruitgang maakt het haalbaarder om supersonische vliegtuigen in te zetten,” zei CEO Scott Kirby. Al is het de bedoeling dat de Boom Overture volledig op hernieuwbare brandstoffen vliegen, toch blijft er een grote duurzaamheidsuitdaging bestaan. De tijd zal leren of het de Amerikanen en/of de Japanners lukt om een economisch en milieutechnisch duurzaam supersonisch vliegtuig te ontwikkelen.

Bij de lancering van een nieuw vliegtuigtype kunnen bestellingen en belangrijke toezeggingen van luchtvaartmaatschappijen vaak een "sneeuwbaleffect" veroorzaken. Zal dit ook gelden voor de nieuwe supersonische verkeersvliegtuigen? https://t.co/fgJGoPP8Z0

— Up in the Sky✈ (@UpintheSkyNL) June 14, 2021

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boom Japan Japan Airlines Supersonic supersonisch
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025Redactie

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie
Recent

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?