Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»South African Airways deels geprivatiseerd?
Airlines

South African Airways deels geprivatiseerd?

Bert ZeggerDoor Bert Zegger20/06/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
A350 - ©South African Airways
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op vrijdag 11 juni presenteerde de Zuid-Afrikaanse minister van staatsondernemingen, Pravin Gordhan, de nieuwe eigendomsstructuur van South African Airways. 51% van de aandelen gaat naar een beleggersconsortium – Takatso – en de staat blijft voor 49% eigenaar. De nieuwe partner is dus niet Ethiopean Airlines geworden, wat velen wel verwachtten.

Takatso is naar Zuid-Afrikaanse maatstaven in ‘zwart’ bezit. Daarmee past deze stap in het streven van de ANC-regering om de achterstand in economisch bezit onder het zwarte bevolkingsdeel in te lopen. Dit lijkt een doorslaggevend element te zijn geweest in de keuze van de regering.

De reacties op de aankondiging en de onverwachte partner liepen uiteen van hoopvol tot achterdochtig. Positieve reacties loofden vooral de komst van privékapitaal en kennis naar de airline. De sceptici zetten vooral vraagtekens bij een van de deelnemers in het beleggingsconsortium.

Het is de bedoeling dat Takatso allereerst zo’n € 185 miljoen startkapitaal aan SAA beschikbaar stelt, waarmee SAA een nationaal netwerk opbouwt. Zodra dat van de grond is, zal gekeken worden naar de heropening van internationale vliegverbindingen, om te beginnen in de regio.

De nieuwe partners

51% aandeelhouder Takatso is samengesteld uit de Zuid-Afrikaanse investeringsmaatschappij Harith General Partners en luchtvaartbedrijf Global Aviation. Harith levert kapitaal en de voorzitter van Takatso en Global Aviation de kennis en kunde van het luchtvaartbedrijf en de CEO.

Harith General Partners is in 2007 opgericht door de Openbare Beleggings Korporatie, een Zuid-Afrikaanse staatsinstelling, om kapitaal van het staatspensioenfonds te beleggen in grote infrastructurele projecten in Afrika. De CEO van Harith, dat onder meer Lanseria Luchthaven bij Johannesburg bezit, Tshepo Mahloele, wordt voorzitter van het Takatso.

Global Aviation heeft Gidon Novick naar voren geschoven als CEO van Takatso. Novick is een luchtvaartondernemer van naam in Zuid-Afrika. In 2020 baarde hij opzien door midden in de Covid-crisis een nieuwe airline te starten (zie hier). Twintig jaar geleden startte hij het populaire Kulula Airlines, Zuid-Afrika’s eerste budget airline.

© Laurent Errera / Wikimedia

De positie van de staat

Het ministerie van staatsondernemingen heeft met 49% een minderheidsaandeel, maar dat is deels een zogeheten gouden aandeel, waaraan een vetorecht is verbonden. 33% is de minimale grootte van het staatsaandeel, zo is bepaald. De staat blijft dus voor een derde eigenaar en blijft met dat vetorecht oppermachtig.  

Zo krijgt SAA als eigenaren de staat met een minderheidsaandeel, maar dominante zeggenschap, en een consortium dat de airline financiert met geld uit het staatspensioenfonds.

Zoals eerder in UP gesteld [link] zal de tijd leren of Zuid-Afrika werkelijk bereid is dit vlaggenschip financieel en emotioneel los te laten. Voorlopig lijkt dat niet het geval.  

Bert Zegger


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Financieel Joint Venture privatisering South African Airways Zuid-Afrika
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bert Zegger

Gastredacteur. Bert schrijft regelmatig bijdragen voor Up, specifiek over de Zuid-Afrikaanse luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

15/07/2025Redactie

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025Redactie

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025Redactie
Recent

Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

15/07/2025

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?