Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025

    Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

    19/06/2025

    Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

    19/06/2025

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Het succes van de Boeing 737NG-serie
Achtergrond

Het succes van de Boeing 737NG-serie

Partner ContentDoor Partner Content26/06/2021Update:21/07/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft een rijke geschiedenis aan civiele en militaire vliegtuigen. Op de short- en medium-haul vluchten bracht de 737 een groot succes.

Next Generation

Als antwoord op de Airbus A320 introduceerde Boeing in de jaren ’90 de 737 Next Generation (NG). Inmiddels bestaat de NG-serie uit de 737-600, -700, -800 en -900, waar ook in Nederland veelvuldig mee wordt gevolgen. De NG was de opvolger van de 737 Classic-serie van Boeing waar de Amerikaanse fabrikant eind jaren ’90 mee stopte na ruim drieduizend orders. De eerste NG, een 737-700 rolde in 1996 uit de fabriek van Boeing. Niet veel later maakte het toestel haar eerste vlucht, evenals de eerste 737-800 in 1997.

Dezelfde rompconstructie werd gebruikt voor de NG-serie om de certificering te versnellen, maar de capaciteit werd wel verder vergroot. Daarnaast werd het toestel gemoderniseerd ten opzichte van de Classic’s waardoor het vliegtuig zuiniger werd en mee ging in de ontwikkelingen van die tijd.

KLM 737 in formatie met F-16’s tijdens viering 100 jaar luchtmacht (Volkel 2013) © Leonard van den Broek

In Nederland vliegen de grote maatschappijen KLM, Transavia (als oudste), TUI en Corendon met de 737NG, maar ook het regeringstoestel is de zakelijke variant van de 737, de 737BBJ. In 2019 landde de laatste nieuwe 737-800 voor KLM nog in Nederland. Voor Boeing was het toestel het laatste exemplaar uit de Next Generation-series dat van de productieband rolde. Eind 2020 waren er ruim zevenduizend NG-varianten van de 737 geproduceerd, variërend van commerciële toestellen tot militaire en zakenjets. De 737-800 is duidelijk de populairste. Daar werden namelijk bijna vijfduizend toestellen van geleverd in de periode tussen 1998 en 2020. Tegenwoordig wordt alleen de 737 MAX nog gebouwd, de opvolger van de NG, waar TUI er inmiddels vijf van heeft ontvangen. Deze vliegtuigen nemen de NG-serie bij de luchtvaartmaatschappij over.

SimFlying

Als echte 737-liefhebber is het echter ook mogelijk om zelf aan boord van de 737NG-cockpit te stappen. Niet alleen om te kijken, maar ook om te ervaren hoe het voelt om een 737NG te besturen. SimFlying heropend namelijk haar deuren vanaf 15 juli aanstaande voor alle liefhebbers, van jong tot oud, met wel of geen ervaring. In de Boeing 737NG-simulator van SimFlying kun je het echte gevoel ervaren, en dat tegen een scherp tarief.

Bezoek de website van SimFlying voor meer informatie

SimFlying’s B737-800NG flightsimulator is in eigen beheer ontwikkeld. Er is veel originele hardware gebruikt dus het voelt net zo robuust en stevig aan als in het echt.  Om een accuraat vlieggedrag te krijgen – nodig voor professioneel gebruik –  draait de simulator op professionele software.  Daardoor reageert de sim realistisch op jouw stuurbewegingen.  Uiteraard zijn alle systemen volledig operationeel. Verdere technische details:  elf computers doen het werk, drie beamers geven een 180 graden zicht, twee motoren zorgen voor controlloading en met het Instructor Station veranderen we positie, weersomstandigheden, load en fuel in een oogwenk.

  • © SimFlying

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met SimFlying. Kijk voor meer informatie op de website van SimFlying en boek jouw simulator-ervaring.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Boeing 737 SimFlying Simulator
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Partner Content
  • Website

Uw bedrijf ook op Up in the Sky? Neem contact op voor de mogelijkheden!

Gerelateerde Artikelen

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025Redactie

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025Redactie

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025Redactie
Recent

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?