Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Airbus»Eerste rompsecties A321XLR afgeleverd | Foto’s
Airbus

Eerste rompsecties A321XLR afgeleverd | Foto’s

RedactieDoor Redactie30/06/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
A321XLR ©Airbus
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

STELIA Aerospace heeft de eerste rompsecties voor de A321XLR deze week afgeleverd aan Airbus.

Drie van de zes secties zijn deze week geleverd aan Airbus. STELIA Aerospace heeft de opdracht gekregen van de Franse vliegtuigbouwer om onder andere de rompsecties te leveren voor het nieuwste lid van de A320 familie.

Cédric Gautier, CEO of STELIA Aerospace, liet in het persbericht weten:

“Namens STELIA Aerospace, ben ik erg blij en trots om wat we vandaag geleverd hebben, volgens schema zijn onze eerste elementen voor de A321XLR, het nieuwste lid van Airbus single-aisle familie, die een echte gamechanger zal zijn op de langeafstandsmarkt. We hebben de uitdaging om in extreem korte doorlooptijden te leveren succesvol afgerond.”

  • Cockpit en voorste rompsectie © STELIA Aerospace
  • Rompsectie voor de A321XLR © STELIA Aerospace
  • De rompsecties die worden geleverd door STELIA Aeroscpace © STELIA Aerospace

De A321XLR

De A321XLR is de grootste en zwaarste variant van de A320 familie. Dit type heeft een extra Rear Centre Tank. In deze tank kan ruim dertien duizend liter brandstof. Door deze extra hoeveelheid brandstof kan de XLR 1300 kilometer verder vliegen dan de LR versie. Daarmee kan dit type lange routes vliegen die momenteel vaak door wide-body vliegtuigen worden gevlogen. De totaal afstand dat het type kan vliegen is 8700 kilometer. Verder kunnen klanten nog een extra Centre Tank bestellen. Deze zal dan in de voorkant van het toestel gemonteerd worden. Het eerste toestel moet in 2023 commercieel ingezet worden.

A321XLR infograpich © Airbus

Rear Centre Fuel Tank

Vorige maand werd de Rear Centre Fuel tank (RCT) geleverd aan Airbus door Premium Aerotec. Met alle onderdelen die binnen komen begint het vliegtuig nu langzaam vorm te krijgen.

De (RCT) is een belangrijk onderdeel voor de A321XLR. Het narrowbody vliegtuig krijgt hierdoor een aanzienlijk groter bereik dan de normale A321neo. Het bereik neemt toe met 15% terwijl het brandstofverbruik per stoel daalt met 30%. De tank zal worden geplaatst achter het landingsgestel en moet 12.900 liter aan brandstof kunnen dragen. Dit alles moet ervoor zorgen dat de Airbus een bereik heeft van 8700 km. Het toevoegen van een brandstof tank onder de cabine vloer bracht enige moeilijkheden met zich mee, omdat de EASA hier speciale veiligheidseisen aan stelt. Boeing uitte ook haar zorgen over de veiligheid van het vliegtuig. Mocht het toestel de certificering veilig doorlopen dan moet de eerste A321XLR in 2023 in dienst worden genomen waarschijnlijk. De eerste operator zal waarschijnlijk American Airlines zijn.

Rear Center Fuel Tank A321XLR © Premium Aerotec

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Airbus Airbus A321XLR
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?