Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Nieuwe airlines welkom op Schiphol

    11/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Hoe een 747 van de baan raakte door een verkeerde NOTAM
Achtergrond

Hoe een 747 van de baan raakte door een verkeerde NOTAM

Kubilay KaplanogluDoor Kubilay Kaplanoglu05/07/2021Update:05/07/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Transportation Safety Board of Canada
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op 7 november 2018 raakte een Sky Lease Cargo Boeing 747-412F van de baan. De oorzaak van het incident bestaat uit verschillende factoren volgens het reeds uitgegeven rapport, onder andere een verkeerde NOTAM.

Wat is een NOTAM?

De luchtvaart kent vele bijzondere termen en afkortingen, waaronder de aanduiding NOTAM. De afkorting komt van de Engelse aanduiding Notice to Airmen, ofwel berichten over het luchtruim die relevant zijn voor piloten, omdat ze van invloed kunnen zijn op de uitvoering van een vlucht. Verkeersvliegers checken voordat ze een vlucht uitvoeren altijd de NOTAMs die betrekking hebben op hun route. Het bericht bevat vele afkortingen, om het zo efficiënt mogelijk te maken.

Het incident

Vroeg in de ochtend op 7 november 2018, begon de bemanning van Skylease Cargo de vlucht van Chicago naar Halifax in Canada. De bemanning was van plan om levende kreeften op te halen in Halifax, die bestemd waren voor markten in China. Voor het opstijgen waren alle NOTAM’s doorgenomen door de bemanning. In een van de NOTAM’s stond dat baan 23 in Halifax niet beschikbaar was. Echter was een groot deel van de baan wel beschikbaar. De bemanning verwachtte om op baan 14 te landen, deze was echter korter dan baan 23.

Toen het toestel rond 5 uur ‘s ochtends de luchthaven Halifax naderde, meldde de luchtverkeersleiding niet aan de bemanning dat baan 23 beschikbaar was. De bemanning verwachtte dus nog steeds te moeten landen op baan 14. Minder dan 90 seconden voordat het vliegtuig de drempel van de baan passeerde, realiseerde de bemanning zich dat er een rugwind stond en dat de baan nat was. Als gevolg overschreed het vliegtuig de landingsbaan met 270 meter. Alle drie de bemanningsleden raakten lichtgewond en werden naar het ziekenhuis gebracht. De Boeing 747 passeerde het einde van de baan en viel op een talud naar beneden, waarbij het toestel de baanverlichting en de antennepanelen van de landingsbaan raakte.

© Transportation Safety Board of Canada

De oorzaken

Er zijn meerdere factoren geweest, die hebben geleid tot het incident. De Canadese onderzoeksraad heeft twee risicofactoren voor vermoeidheid vastgesteld, die de prestaties van de bemanning zouden hebben beïnvloed. Het vroege tijdstip van de vlucht en onvoldoende tijd voor een goede nachtrust in de periode van 24 uur die aan de overschrijding voorafging. Vanwege de “acute slaapverstoring” en het tijdstip van de landing, “zouden de prestaties van de bemanning op het moment van het ongeval waarschijnlijk door vermoeidheid zijn verminderd. De bemanning heeft echter niet gemeld dat zij vermoeid waren op het moment van het voorval.” volgens het rapport van het onderzoeksraad.

Het onderzoeksraad merkte ook op dat het oneffen terrein waar het vliegtuig tot stilstand kwam, buiten de veiligheidszone van 150 meter van de landingsbaan lag, die is ontworpen om het risico van schade aan vliegtuigen die te kort bij de landingsbaan landen of deze voorbijschieten, te beperken. De belangrijkste factor die de raad opmerkte was een verkeerde NOTAM. Deze gaf aan dat de eerste 538 meter van baan 23 niet beschikbaar was vanwege renovatiewerkzaamheden aan verlichting en markering. Het gebruik van de formulering “NOT AUTH” op de NOTAM leidde de bemanning in de veronderstelling dat zij niet op baan 23 konden landen, terwijl 2.661 meter van de baan nog beschikbaar was en grotendeels voldeed. De bemanning verwachtte dus te landen op baan 14, die 2347 meter lang is.

Dit heeft geleid dat het toestel van de baan is geraakt. De raad roept Transport Canada op internationale normen voor veiligheidszones aan het eind van start- en landingsbanen vast te stellen, waaronder het gebruik van systemen om vliegtuigen tot stilstand te brengen.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing 747 Halifax Incident Skylease Cargo
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Kubilay Kaplanoglu
  • Instagram

Fotograaf. Kubilay is student Aeronautical Engineering op de Hogeschool Inholland. Daarnaast is hij bezig met zijn zweefvliegopleiding, runt hij het Instagram-account @Aviation_NL en heeft hij een grote passie voor de lucht- en ruimtevaart.

Gerelateerde Artikelen

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025Redactie

Opnieuw gevaarlijke storing op luchthaven New York

12/05/2025Redactie

Trump krijgt ‘vliegend paleis’

12/05/2025Redactie
Recent

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?