Het Duitse H2Fly en Deutsche Aircraft hebben de handen ineengeslagen om een Dornier 328 om te bouwen naar een waterstofvliegtuig.
De twee Duitse bedrijven hebben een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om samen onderzoek te doen naar de ontwikkeling van waterstofbrandstofcel technologie voor commerciële vliegtuigen.
Dornier 328
Samen gaan H2Fly en Deutsche Aircraft sleutelen aan een Dornier 328. Dit tweemotorige toestel moet in 2025 volledig zijn omgebouwd naar een waterstofsysteem met een vermogen van 1,5 MW. In datzelfde jaar moet ook de eerste testvlucht plaatsvinden. Het vliegtuig moet 40 passagiers kunnen vervoeren en zal worden ingezet op regionale vluchten. Door gebruik te maken van een brandstofcel zal het vliegtuig geen CO2 en stikstof uitstoten.
Prof. Dr. Josef Kallo, co-founder and CEO, H2FLY, zei:
“Vliegen biedt een ongelooflijke kans voor de mensheid, maar vandaag de dag komt die kans met een significante impact op onze planeet. Waterstofbrandstofcellen technologie biedt een kans voor ons om de uitstoot van kool- en stikstoffen volledig te elimineren op regionale vluchten en de technologie die dit mogelijk maakt is dichterbij dan de meeste mensen denken”
