• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    ‘Aanknopingspunten’ na gesprek met KLM

    21/09/2023

    Oostenrijk volgt Nederland in vervanging C-130 Hercules

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023
  • Achtergrond

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023

    Jetten en zijn jetset

    16/09/2023

    Een mieterse aflevering vanaf vliegveld Teuge | Podcast

    13/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors Choice»Take-off KLM-vlucht als ‘ernstig incident’ bestempeld
Editors Choice

Take-off KLM-vlucht als ‘ernstig incident’ bestempeld

RedactieDoor Redactie12/07/2021Update:20/05/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Russell Lee, CC BY 2.0
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Uit een onderzoek van KLM tijdens de maandelijkse controle van de vluchtgegevens bleek dat er eerder dit jaar een KLM-vlucht plaatsvond van Lissabon naar Amsterdam waarbij niet over de juiste startgegevens werd beschikt.

Op 3 maart vertrok de Boeing 737-800 van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, met registratie PH-BCD, vanaf Lissabon Airport richting Schiphol. Aan boord zaten 137 mensen, onder wie elf bemanningsleden. Het toestel zette koers richting Nederland vanaf startbaan 21, maar beschikte daarbij niet over de juiste startgegevens.

KLM-toestel had kortere startbaan dan verwacht

De KL1696 vertrok vanaf intersectie U5, waar vanaf de startbaan 2310 meter zou zijn. In voorbereiding op de terugvlucht richting Amsterdam ging de bemanning uit van een volledige lengte van 3705 meter. De crew wilde echter opstijgen vanaf een eerdere intersectie, maar dit was toentertijd niet mogelijk. De verkeersleiding gaf aan dat het KLM-toestel zou moeten vertrekken vanaf intersectie U5, van waaruit de baan 1395 meter korter is dan de berekende intersectie S4. Uiteindelijk steeg de PH-BCD dus op en was er ‘slechts’ 284 meter landingsbaan over nadat het vliegtuig de lucht in gegaan was.

Ook na het opstijgen zouden beide piloten niet in de gaten hebben gehad dat de startgegevens waarvan zij uitgingen niet correct waren. Uit de gegevens van Flightradar24 (zie afbeelding) blijkt dan ook dat het toestel een korte baan ter beschikking had om te vertrekken en uiteindelijk ook bijzonder laat de lucht in ging.

© Flightradar24.com

GPIAA: ‘ernstig incident’

De Portugese GPIAA (vertaald vanuit Portugees naar Engels: Office for the Prevention and Investigation of Accidents in Civil Aviation and Rail, red.) begon op 29 april een onderzoek naar deze take-off en noemde het een ‘ernstig incident’. Sterker nog, de GPIAA laat weten dat de snelheid en de hoogte aan het einde van de baan onvoldoende zou zijn geweest als de motor uitgevallen zou zijn. Dat had een gevaarlijke situatie voor de KLM-vlucht kunnen opleveren.

Na het onderzoek zullen verschillende aanbevelingen van de GPIAA op de luchthaven worden geïmplementeerd. Zo wordt er in de NOTAM aandacht besteed aan het belang van het gebruik van correcte data. Daarnaast komt er een nieuwe take-off performance data-berekeningstool, waarin het afstandsverschil bij verschillende intersecties duidelijker is.

Bron: GPIAA

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Boeing 737 Incident KLM Lissabon Schiphol Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Krijgt Londen leidende rol in ontwikkeling nieuwe straaljager?

22/09/2023Redactie

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023Redactie

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023Redactie

Recent

Krijgt Londen leidende rol in ontwikkeling nieuwe straaljager?

22/09/2023

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023
Populair

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Transavia 737’s wijken uit na incident

18/09/2023

777 vliegt bijna twee uur op 3 kilometer hoogte

17/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?