Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Wat gebeurt er als een vliegtuig een onverwachte landing wil maken?
Achtergrond

Wat gebeurt er als een vliegtuig een onverwachte landing wil maken?

Sander LamersDoor Sander Lamers12/07/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Sander de Vries
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Boeing 777 van KLM week zaterdag uit naar Mallorca om ‘operationele redenen’, waarschijnlijk een technisch mankement. Welke procedures volgen piloten en de luchtverkeersleiding eigenlijk bij zo’n ongeplande landing?

Om te beginnen is er een onderscheid tussen een noodlanding en een voorzorgslanding. Voor beide situaties gelden namelijk ietwat verschillende procedures.

Bij een noodlanding is er direct gevaar. Daarmee wordt bijvoorbeeld gedoeld op brand aan boord, maar het kan ook zijn dat het vliegtuig een ernstig technisch probleem heeft. Een voorbeeld van zo’n probleem is een motor die uitgevallen is. In zo’n situatie geeft de gezagvoerder het welbekende ‘Mayday-signaal’ af en is assistentie vereist.

Daarnaast kan het ook voorkomen dat een vliegtuig een voorzorgslanding moet maken. Dan is de situatie aan boord minder ernstig en urgent dan bij een noodlanding, maar moet het alsnog een vliegveld vinden om een landing te maken. Hier gaat het bijvoorbeeld om een passagier die zich misdraagt, maar het kan ook een technisch probleem zijn zoals een storing in de motor of een verminderde cabinedruk. In zo’n geval doet de gezagvoerder een ‘Pan-pan-oproep’.

Procedure gezagvoerder en luchtverkeersleiding

Bij een noodlanding zendt de gezagvoerder het ‘Mayday-signaal’ uit. Bovendien voert hij de zogeheten ‘Squawk 7700’. Dit is een noodcode die naar de luchtverkeersleiding gestuurd wordt. Op dat moment zien ze op de grond op de radarschermen dat een vliegtuig in een gevaarlijke situatie verkeert.

De luchtverkeersleiding handelt in zo’n situatie volgens het ASSIST-principe. Dit staat voor acknowledge, separate, silence, inform, support en time. Die eerste is in dit geval dus de melding vanuit het toestel. Vervolgens komt ‘separate’. Dit betekent dat het desbetreffende vliegtuig voorrang krijgt ten koste van al het andere vliegverkeer. Daarnaast wordt de communicatie tussen de luchtverkeersleiding en de gezagvoerder enorm beperkt (silence), zodat de gezagvoerder bijna geen niet-noodzakelijke berichten binnenkrijgt en dus vol kan focussen op de handelingen van de landing.

Vervolgens wordt de verkeerstoren van het vliegveld waar de noodlanding gemaakt gaat worden geïnformeerd over het vliegtuig in nood en geeft daarbij de genomen maatregelen door aan de piloten (inform). Bij ‘support’ probeert de verkeersleiding zoveel mogelijk te voldoen aan verzoeken van de gezagvoerder. Hierbij moet men denken aan het verkrijgen van weerberichten en informatie over de hoogte. Tot slot staat ‘time’ voor dat de luchtverkeersleiding zoveel mogelijk tijd aan de gezagvoerder geeft om de problemen aan boord af te handelen. 

Daarentegen geldt bij een voorzorgslanding weer een ietwat andere procedure. Zodra de luchtverkeersleiding de Pan-pan-oproep van de gezagvoerder binnenkrijgt, begeleidt de luchtverkeersleiding het vliegtuig richting het vliegveld waar de voorzorgslanding plaatsvindt. De gezagvoerder geeft de voorkeur voor het vliegveld waar hij wil landen. De vlieger mag namelijk kiezen waar hij het vliegtuig wil laten landen, want hij weet welke luchthaven het meest geschikt is voor dát type toestel. De gezagvoerder is tijdens de voorzorgslanding verantwoordelijk voor het toestel en de landing; de luchtverkeersleiding zal tijdens deze procedure ervoor zorgen dat de afstand tussen de vliegtuigen groot genoeg blijft. Er komt immers plotseling een vliegtuig ongepland tussen.

Landing kan niet overal

Zodra er problemen aan boord zijn, moet er zo snel mogelijk een tussenlanding plaatsvinden op het dichtstbijzijnde vliegveld. Tóch is het niet vanzelfsprekend dat een toestel zomaar ergens kan landen.

De voorkeur van de luchthaven is namelijk erg afhankelijk van het vliegtuigtype, het gewicht van het toestel en de oorzaak. Stel, een Airbus A380 komt in de problemen, dan zal de gezagvoerder van dit vliegtuig een ander vliegveld kiezen om een tussenlanding te maken, dan de gezagvoerder van een A319. De grootte en het gewicht van de A380 verschillen namelijk nogal van die van de A319.

Kortom, voor een nood- en een tussenlanding gelden andere procedures, maar moeten de gezagvoerders van het vliegtuig in nood wel een vliegveld kiezen dat het desbetreffende vliegtuig kan faciliteren.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
KLM Luchtverkeersleiding LVNL Noodlanding voorzorgslanding
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025Redactie

KLM en Defensie bundelen krachten

08/07/2025Redactie

De Fokker F27: hoe een Nederlandse turboprop de wereld veroverde

08/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?