Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Icelandair wil Dash-8’s ombouwen naar waterstofvliegtuigen
Airlines

Icelandair wil Dash-8’s ombouwen naar waterstofvliegtuigen

Maarten HermansDoor Maarten Hermans22/07/2021Update:22/07/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Matasjauu, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De IJslandse maatschappij laat weten dat het bedrijf de intentie heeft de huidige Dash-8’s om te bouwen naar waterstof vliegtuigen.

Icelandair had eerder al een intentieverklaring getekend met het Zweedse Heart Aerospace. Het bedrijf onderzoekt momenteel de mogelijkheden om haar binnenlandse vluchten te elektrificeren. Nu is de maatschappij een samenwerking aangegaan met Universal Hydrogen. Dit Amerikaanse bedrijf maakt waterstofconversiekits. Met deze kit is het mogelijk de aandrijving van een bestaand vliegtuig om te bouwen naar een waterstofaandrijving.

Heart Aerospace

Heart Aerospace is momenteel bezig met de ontwikkeling van de ES-19. Dit is een elektrisch vliegtuig dat negentien passagiers moet vervoeren over een afstand van 400 kilometer. Icelandair zou misschien in de toekomst gebruik kunnen maken van deze toestellen om haar binnenlandse vluchten koolstofvrij te maken. Heart claimt 50-75% kostenreductie voor brandstof en 90% voor onderhoud, vergeleken met turboproptoestellen. De nieuwe Zweedse vliegtuigbouwer beoogt dat het toestel in 2025 gecertificeerd in dienst komt bij luchtvaartmaatschappijen.

De Heart Aerospace ES-19 © Heart Aerospace

Universal Hydrogen

Het Amerikaanse Universal Hydrogen zet in op een andere methode om vliegen koolstofvrij te maken. Dit bedrijf wil gebruik maken van waterstof brandstofcellen. Het bedrijf wil met modulaire tanks vliegtuigen voorzien van groene waterstof. Dat betekent dat de waterstof geproduceerd wordt met elektriciteit die voorzien wordt door bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen. Vervolgens worden de modulaire tanks gevuld met waterstof. Deze kunnen vervolgens via een bestaand distributienetwerk vervoerd worden.

  • Modulaire waterstoftanks worden met behulp van containers in het vliegtuig geladen. Op deze manier wordt het vliegtuig “bijgetankt” © Universal Hydrogen
  • Het logistieke plan om vliegtuigen van waterstof te voorzien © Universal Hydrogen

Spannende oplossingen voor regionale luchtvaart

De twee bedrijven bieden beide spannende oplossingen voor het vergroenen van de regionale luchtvaart. Ook is IJsland een zeer geschikte plek voor het testen met groene energie. 85% van de totale energieproductie in het land komt namelijk al uit hernieuwbare bronnen zoals wind- en zonne-energie. Met deze groene stroombronnen ligt het produceren van bijvoorbeeld groene waterstof zeer voor de hand. In Nederland werd in 2020 slechts 11% van alle elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare bronnen. Jens Thordarson, Chief Operating Officer bij Icelandair laat weten:

“Icelandair legt de lat hoog voor verantwoorde luchtvaart. Heart Aerospace en Universal Hydrogen hebben spannende oplossingen geïntroduceerd voor de regionale luchtvaart die naar verwachting binnen enkele jaren beschikbaar zullen zijn. Hiermee geloven we dat we in een goede positie verkeren om een van de eerste luchtvaartmaatschappijen ter wereld met een volledig koolstofvrij binnenlands netwerk te worden.  Naarmate de technologie vordert, hopen we de ervaring van het koolstofarm maken van onze binnenlandse diensten te kunnen gebruiken om koolstofneutrale energie in te zetten voor onze internationale vluchten. We zijn trots een revolutie teweeg te kunnen brengen in de ecologische voetafdruk van binnenlandse vluchten.”


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Dash-8 duurzaamheid elektrisch vliegen Heart Aerospace Icelandair innovatie Waterstof waterstof brandstofcel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Maarten Hermans
  • LinkedIn

Gastredacteur. Maarten heeft een bachelor in Luchtvaarttechnologie van Inholland Delft. Hij deed ervaring op als Support Engineer bij Air New Zealand en als Simulator Developer bij E-Flight Academy. Momenteel werkt hij als Fleet Engineer op de 787 bij KLM. Zijn enthousiasme voor de lucht- en ruimtevaart begon al op jonge leeftijd!

Gerelateerde Artikelen

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025Redactie

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie
Recent

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?