Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom heeft de A380 een tail camera?
Achtergrond

Waarom heeft de A380 een tail camera?

Sander LamersDoor Sander Lamers25/07/2021Update:02/08/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Emirates
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Airbus A380 van Emirates kreeg in juni een nieuwe HD-camera op de staart. Wat is eigenlijk de functie van zo’n tail camera?

De tail camera kent men vooral van de A380. Maar dat type toestel is niet het enige met een camera op de staart. Ook op de A350 XWB-serie hangen deze kleine cameraatjes volgens de Australian Frequent Flyer. Bovendien is het zo dat zelfs enkele A340-vliegtuigen over hetzelfde concept beschikken. De Boeing 777 heeft er ook één die kan zien of er nog tankwagens onder de vleugel staan.

Waarom zijn deze camera’s ingebouwd?

De belangrijkste reden voor het installeren van camera’s op de staart is de piloot een handje te helpen. De A380, A340 en een A350 hebben natuurlijk een enorme lengte. Een camera kan het hele vliegtuig van achteraf overzien. Hij is vooral functioneel wanneer het toestel op de grond staat omdat hij kan helpen bij het manoeuvreren van het vliegtuig, zeker wanneer de cockpitbemanning de vleugels vanuit de cockpit niet kan zien.

Ook technische mankementen kunnen met een camera worden herkend. Bij een crash in 1989 met een Boeing 737-400 van British Midland in Kegworth waarbij 47 mensen om het leven kwamen, was er een misverstand over een motorbrand. Daardoor schakelden de piloten de verkeerde motor uit met alle gevolgen van dien. Als er in deze situatie een camera had gehangen, was deze ramp mogelijk voorkomen.

De tail camera in de A380 van Fly Emirates. © Sander Lamers

Behalve dat de aanwezigheid van zo’n camera voor piloten enorm functioneel is, heeft de passagier er ook nog wat aan in de vorm van een stukje extra entertainment. Naast de uitgebreide schermen met video’s, series en vluchtinformatie vormt de tail camera een extra tool voor de reiziger. Het zijn unieke beelden die de passagier in bijvoorbeeld een Boeing 737 of Airbus 320 niet krijgt te zien. Bovendien geeft de camera goed weer hoe groot het vliegtuig is.

Waarom hebben kleinere vliegtuigen geen tail camera?

Zoals al een beetje omschreven, is de omvang van een A380, A340 en A350 vele malen groter dan van bijvoorbeeld een Airbus A320 of Boeing 737. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom bij deze toestellen geen tail camera op de staart geplaatst is. Doordat de lengte van deze machines kleiner is, kan de flight crew gemakkelijker de vleugels zien in tegenstelling tot hun vakgenoten in de cockpit van een groter toestel.

En de 747 dan? Die is toch ook groot?

Ja, dat klopt. Sterker nog, de 747 beschikt eveneens over externe camera’s. Het is alleen zo dat Airbus een stap verder gegaan is en dit toegankelijk heeft gemaakt voor de passagiers, laat Quora weten. In tegenstelling dus tot Boeing. De vliegers beschikken in de cockpit wel over die beelden. Zij kunnen onder meer van onderaf de voor- en achterkant zien.

Kan de tail camera bijdragen aan bij de veiligheid?

In het geval van de crash in 1989, ja. Op die manier ziet de piloot welke motor precies defect is. Verder is het mogelijk systeemstoringen vast te leggen. Aan de andere kant laat USA Today weten dat vliegtuigen ook uitgerust zijn met duidelijke taxikaarten. Zoals eerder genoemd is de camera vooral functioneel op de grond met het taxiën en het manoeuvreren bij de gate. Dankzij de taxikaarten is dat een stuk makkelijker.

Daarentegen blijft het voor piloten altijd een uitdaging om in slechte omstandigheden via de taxibaan bij de landingsbaan te komen en vice versa. Het zicht is dan erg slecht en dan moeten de vliegers goed opletten waar het toestel zich op dat moment bevindt.

Maar over het algemeen is de tail camera dus een nuttige toevoeging, zowel voor de piloten als voor de passagier.

Interesting product news: @Airbus #A380 is getting a HD tail camera certified from MSN270 for @emirates onwards, might be retrofitted as well #avgeek #PaxEx pic.twitter.com/7bN3vMAUfv— Andreas Spaeth (@SpaethFlies) June 22, 2021


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
A340 A350 A380 Cockpit Emirates vleugel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025Redactie

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?