Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom gebruikt de luchtvaart zeemijlen?
Achtergrond

Waarom gebruikt de luchtvaart zeemijlen?

RedactieDoor Redactie28/07/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Renske Dragt
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De luchtvaart barst van gewoontes en bijbehorende jargon. Maar hoe is het gebruikelijk geworden om zeemijlen te gebruiken in de luchtvaart in plaats van kilometers?

De luchtvaart heeft veel van zijn gewoontes afgekeken bij de zeevaart. Zo heet het ‘lichaam’ van een vliegtuig een romp, net als bij een schip. Ook cabine, captain en eerste officier zijn enkele termen die klakkeloos zijn overgenomen van de zeevaart. Daarnaast zijn de navigatielampen op een vliegtuig, net als bij een schip, groen aan de rechterkant en rood aan de linkerkant. Naast deze termen wordt in de lucht, net als op zee, gebruik gemaakt van de zeemijl.

In officiële termen wordt de zeemijl nautische mijl genoemd, afgekort: NM. Zoals de term “nautisch” impliceert, komt ook deze term uit de zeevaartnavigatie. De NM is gebaseerd op de omtrek van de aarde. Voor een korte Europese binnenlandse reis is het feit dat we op een bol leven niet van groot belang. Maar wanneer je lange afstanden aflegt, wil je een eenheid gebruiken die rechtstreeks verband houdt met de lengte- en breedtegraad. Een zeemijl is 1/60e deel van een breedtegraad. Hiermee kom je uit een afstand van 1852 meter. Deze eenheid neemt dus de bolling van de aarde in acht, iets wat van belang is als je extreem lange afstanden aflegt over een bol. Door het gebruik van de nautische mijl is het voor de hand liggend om ook gebruik te maken van knopen als eenheid van snelheid. Een knoop is namelijk een nautische mijl per uur.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Nautic_mile_definition_v2.png
Hoe de zeemijl is vastgesteld
© Lidingo, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Eenheid in eenheden

Maar waarom worden deze eenheden in de luchtvaart gebruikt? In 1947 nam de International Civil Aviation Organisation (ICAO) een resolutie aan om het eenhedenstelsel in de luchtvaart te standaardiseren. Hierbij werd het Internationaal Stelsel van Eenheden ingevoerd, bekend als SI van “Système International d’Unités”.

Ondertussen erkende de ICAO dat een te snelle verschuiving van eenheden chaos in het luchtruim zou betekenen. Daarom werd bepaald dat sommige niet SI-eenheden (zoals de zeemijl en de knoop) moesten worden gehandhaafd totdat de organisatie een datum voor de afschaffing ervan kon vaststellen. Maar een datum voor deze afschaffing is tot de dag van vandaag niet vastgesteld. De verwachting is dan ook dat deze nooit zal komen. Inmiddels zijn de eenheden dusdanig vastgenageld in de luchtvaart, dat een verandering hierin voor chaos zorgt.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
achtergrond Cockpit historische luchtvaart instrumenten Piloten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?