• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    ‘Aanknopingspunten’ na gesprek met KLM

    21/09/2023

    Oostenrijk volgt Nederland in vervanging C-130 Hercules

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023
  • Achtergrond

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023

    Jetten en zijn jetset

    16/09/2023

    Een mieterse aflevering vanaf vliegveld Teuge | Podcast

    13/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Air France-KLM»Weg uit de blauwe vloot: de PH-AOM
Air France-KLM

Weg uit de blauwe vloot: de PH-AOM

Lieneke KoornstraDoor Lieneke Koornstra28/07/2021Update:25/02/2022Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Rien Moerland
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

En wederom nam KLM afscheid van een van haar trouwe werkpaarden. Dit keer was de beurt aan de PH-AOM ‘Piazza San Marco – Venetia’, een Airbus A330-200.

Niet de eerste

Niet dat dit het eerste vliegtuig van dit type was dat de blauwe vloot moest verlaten. Al in 2016 vlogen de eerste eruit. Reden? De leasecontracten liepen af. Zowel de PH-AOH, PH-AOI, PH-AOK als PH-AOL kwam in dienst van het inmiddels failliete Shaheen Air. Nu vliegen de AOI en AOL als AP-BNF en AP-BNG voor Serene Air, de AOH kiest als LZ-ONE het luchtruim voor Gulliv Air en de AOK doet dit als JY-JVB voor Jordan Aviation.  

In november 2019 kondigde topman Ben Smith van Air France-KLM aan dat er binnen KLM definitief afscheid zou worden genomen van de A330-vloot. Bedoeling is dat er in de nabije toekomst door de blauwe maatschappij enkel nog intercontinentaal gevlogen wordt met Boeings van het type 777 en 787. KLM-topman Pieter Elbers liet weten dat de A330 in elk geval in 2025 moet zijn uitgefaseerd.

Geen PH-AOG

De eerste Airbus A330-200 werd op 25 augustus 2005 aan KLM geleverd. Door de jaren heen groeide de Airbus-vloot naar twaalf A330-200’s, met plek voor 268 passagiers, en vijf grotere A330-300’s die 292 reizigers kunnen vervoeren. Op 3 december 2014 haalde KLM haar laatste Airbus in Toulouse op, een A330-300. Alle deze machines zijn vernoemd naar beroemde pleinen, zoals de Dam in Amsterdam, het Hofplein in Rotterdam, de Place de la Concorde in Parijs en Times Square in New York. De eerste letter van de registraties is steeds een A: voor de A330-200 de AOA, AOB et cetera, voor de A330-300 de AKA, AKB et cetera. De A verwijst naar het vliegtuigmerk Airbus. Dit was ook eerder het geval met de Airbus A310’s waarmee KLM van 1983 tot 1997 vloog: AGA, AGB et cetera. Bij haar Boeings zien we hetzelfde, getuige registraties voor haar Boeing-vloot. De AOG komt als registratie in de vloot niet voor, gezien de betekenis van deze letters: Aircraft On Ground. De G is daarom heel toepasselijk vergeven aan de flight simulator. De J als laatste letter past KLM enkel toe op schaalmodellen.

© Rien Moerland

Bredere rompen

Alhoewel Airbus spottend Scarebus wordt genoemd, oogsten toestellen van dit merk veel waardering. Grondpersoneel vindt de A330 een prettige machine om af te handelen, passagiers genieten vooral van de ruimte die het vliegtuig biedt. Doordat Airbussen net wat bredere rompen rijk zijn dan Boeings, zijn de stoelen gemiddeld een inch breder. In 2018 adviseerde Lonely Planet, bekend van de gezaghebbende reisgidsen, dan ook te boeken voor een vlucht in een Airbus als die keuzemogelijkheid er is. In negen van de tien gevallen biedt dit vliegtuigtype meer ruimte dan een Boeing. Enige uitzondering: de Boeing 767. Ook als het om de betrouwbaarheid van het Europese vliegtuigmerk gaat, is er niets mis.

Feestelijke momenten

De PH-AOM stond al enige tijd beton te happen voordat zij in haar blauwe jas haar laatste start maakte vanaf Schiphol. In haar KLM-carrière, die op 22 oktober 2010 begon, beleefde ze diverse feestelijke momenten. Op 5 mei 2016 voerde ze de officiële openingsvlucht Amsterdam – Salt Lake City uit. Hetzelfde feestelijke kunstje verrichtte ze op 1 november 2016 nogmaals met Miami als bestemming. Ook was zij de nummer 1 van haar type dat KLM van het nieuwe kleurenschema liet voorzien: op 31 januari 2019 viel zij voor het eerst in de zogenaamde dropnose-livery te bewonderen.

© Rien Moerland

Bestemming Woensdrecht

Als gevolg van de coronacrisis hield KLM haar A330’s voor langere tijd aan de grond, net als andere toestellen. Op 16 november 2020 kwam de PH-AOM opnieuw in het nieuws omdat haar linkervleugel tijdens het verslepen in aanraking kwam met de neus van een Boeing 747, de PH-BFV. Uit cijfers die de blauwe maatschappij een maand later publiceerde, bleek dat twee van haar A330-200’s niet meer zouden worden ingezet: de PH-AOM en de PH-AON.

In februari ging de witkwast over de logo’s op de staart en de winglets van de eerstgenoemde. Op 26 maart werden haar motoren gestart voor een kort rondje boven Schiphol, een en ander volgens de regels van Airbus in geval van een parkeerprogramma. Erg lang vliegen zat er opnieuw niet voor haar in toen KLM-vliegers op 26 juli voor de laatste keer de sidestick bedienden om haar naar vliegbasis Woensdrecht te brengen, zestien minuten slechts. Fokker Techniek creëerde extra parkeercapaciteit op dit vliegveld voor de tijdelijke stalling van vliegtuigen die door de coronacrisis voorlopig nog wel even zijn uitgevlogen. De PH-AOM is zeker niet de enige A330 die daar de eerstkomende tijd werkloos zal staan: ze verkeert onder meer in gezelschap van zusjes van Nordwind, Virgin en Hainan Airlines.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

A330-200 Airbus Airbus A330 KLM Lieneke vliegbasis woensdrecht
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Lieneke Koornstra
  • Website

Redacteur. Haar passie voor schrijven en luchtvaart wist Lieneke te combineren als tekstschrijver en eindredacteur van de Farewell-boekenserie over de door KLM uitgefaseerde MD-11, Fokker F70 en Boeing 747. Haar publicaties over allerlei onderwerpen zijn zowel te vinden in diverse kranten en tijdschriften als op haar eigen website Supervisionair.

Gerelateerde Artikelen

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023Redactie

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023Redactie

717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

21/09/2023Redactie

Recent

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023

717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

21/09/2023
Populair

777 vliegt bijna twee uur op 3 kilometer hoogte

17/09/2023

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Transavia 737’s wijken uit na incident

18/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?