Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom heeft EasyJet geen interesse in long-haul met A321XLR?
Achtergrond

Waarom heeft EasyJet geen interesse in long-haul met A321XLR?

RedactieDoor Redactie02/08/2021Update:02/08/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Matti Blume, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

EasyJet is een optimale kandidaat voor narrowbodies met een groter bereik, zoals de A321LR en de aanstaande A321XLR. De CEO van de luchtvaartmaatschappij, Johan Lundgren, zegt dat de maatschappij niet geïnteresseerd is in langeafstandsvluchten. Waarom niet?

Geen XLR voor easyJet

Narrowbodies worden langzaamaan gereed gemaakt voor long-haul-vluchten. De A321LR vliegt nu al trans-Atlantische vluchten en hopt tussen continenten, vooral voor full-servicemaatschappijen, maar ook enkele low-costmaatschappijen deinzen er niet voor terug.

Een van de concurrenten van EasyJet, Wizzair, is van plan de A321XLR in de komende jaren in te zetten. De A321XLR is de volgende generatie van de A320-series en opvolger van de A321LR. Als een andere luchtvaartmaatschappij de A321XLR voor langeafstandsvluchten gebruikt, zou het niet verrassend zijn als easyJet zich ook op het gebied van de narrowbodyvliegtuigen met zeer lange reikwijdte begeeft.

Volgens Simple Flying zegt Johan Lundgren, CEO van easyJet, dat hij niet geïnteresseerd is in de XLR en ook niet de LR. Op de vraag of de maatschappij deze toestellen in de toekomst gaat gebruiken, kwam de CEO met deze uitleg:

“Als we dit gesprek hadden en ik had nu 30% marktaandeel, en ik kon nergens meer groeien, nou, dan zou het misschien een andere beslissing zijn. (…) Er zijn misschien nog mogelijkheden, maar niet voor ons. Niet in de nabije toekomst, en zelfs niet op middellange termijn.”

ERIC SALARD from Paris, FRANCE, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons

Werkt low cost op lange-afstandsvluchten eigenlijk wel?

Lundgren benadrukte dat easyJet, hoewel het de op één na grootste luchtvaartmaatschappij in Europa is, nog steeds een marktaandeel van slechts 10% heeft. Hij krijgt regelmatig de vraag of easyJet op langeafstandsvluchten gaat vliegen, maar zijn antwoord is altijd hetzelfde. Lungren gelooft dat hij genoeg ruimte heeft om te groeien op de korte afstand. Zolang dit nog niet is bereikt, is er geen reden om verder te kijken.

In het verleden is er veel discussie geweest over de vraag of langeafstandsvluchten voor low-costmaatschappijen eigenlijk wel kunnen werken. Vele hebben het geprobeerd, maar tot nu toe kan er niet één als een doorslaand succes worden begroet. Lundgren is van mening dat deze markt nog moet worden bewezen, waarbij hij opmerkt dat hoe langer je vliegt, hoe minder de efficiëntie van het low-costmodel werkt. Dus de vraag blijft: zou het ooit werken en wie start er als eerst met succes?


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
A321XLR Airbus Easyjet
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025Redactie

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie

Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

18/05/2025Redactie
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?