Vanavond is het zo ver. Boeing gaat voor de tweede keer proberen hun nieuwe ruimteschip, de Starliner, naar ISS te sturen. Bij de eerste poging, in 2019, werd ISS nooit bereikt.
NASA is de van plan de komende jaren twee soorten ruimtecapsules in te huren. De Crew Dragon, van SpaceX, en een van Boeing, de CST-100 Starliner. De Crew Dragon van SpaceX bewees zich al, de ruimtecapsule bracht drie bemanningen naar het ISS. Nu is het zaak aan Boeing zich te bewijzen. En dat is hard nodig. Succes bij de onbemande ruimtevlucht van vanavond is cruciaal voor Boeing.
In 2019 leek Boeing het succes ten opzichte van SpaceX in eigen handen te hebben. De Crew Dragon kampte met motorische problemen. Bij een test ontplofte de capsule zelfs. Maar toen de bal bij Boeing lag ging het ook mis bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De capsule bereikte bij een testvlucht succesvol de ruimte, maar door softwareproblemen ging de capsule compleet de verkeerde kant op. Uiteindelijk bevond zich te weinig brandstof aan boord om nog koers te zetten richting het ISS.


Softwareproblemen
Het is niet de eerste keer dat Boeing geteisterd wordt door softwareproblematiek. De 737-Max werd maanden aan de grond gehouden door softwareproblemen. Expert Ronald Klompe, van het Nationaal Ruimtevaart Museum in het Aviodrome, meldt aan NOS dat deze problemen niks met elkaar te maken hebben. Hij voegt hier wel het volgende aan toe: “Maar ze komen wel voort uit hetzelfde onderliggende probleem. Ze waren té overtuigd van hun eigen kennis en kunde. Er was beknibbeld op de kwaliteitscontrole.”
Ook NASA valt het een en ander te verwijten. Volgens Klompe focuste NASA zich vooral op nieuwkomer SpaceX. Hierbij verzuimde ze om Boeing goed in de gaten te houden. Uiteindelijk kwam NASA wel met 80 aanbevelingen voor Boeing. Deze zijn inmiddels allemaal toegepast en daarom is de verwachting dat het nu wel moet lukken. En dat is te hopen voor Boeing. Het bedrijf heeft niet meer het onverwoestbare imago wat het ooit had. Inmiddels is SpaceX een serieuze partij in de ruimtevaart en heeft Boeing nog wel het een en ander te bewijzen.
De lancering is vanavond, rond 19:20 Nederlandse tijd, te volgen via NASA TV. Naar verwachting moet de koppeling morgen om 19:37 gaan plaatsvinden.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

