Het kabinet stopt per 1 oktober met de NOW-steun, dus ook voor KLM. De luchtvaartmaatschappij is daar niet erg over te spreken.
KLM geeft tegenover RTL Nieuws aan dat de reisbeperkingen roet in het eten gooien en dat de maatschappij meer steun nodig zal hebben. Op dit moment is het moeilijk om genoeg omzet te genereren. Een woordvoerder van KLM geeft wel aan te begrijpen dat de NOW-steun ‘niet oneindig kan voortduren’. “Wij zijn niet in gesprek met het ministerie over extra NOW-steun. Het gaat erom dat die wordt afgebouwd, terwijl de sector nog geen perspectief op volledig herstel heeft’’, legt de woordvoerder uit. Voorlopig lijkt het erop KLM deze extra steun kan vergeten.
Ondertussen is KLM bezig met het verzinnen voor alternatieven voor het moment dat de NOW-steun wordt beëindigd. KLM is in gesprek met de Nederlandse overheid over het omzetten van een lening van 1 miljard in eigen vermogen. In ruil daarvoor zou de maatschappij mogelijk vluchten moeten opgeven.
Staatssteun KLM
Halverwege 2020 ontving de Nederlandse luchtvaartmaatschappij naast de NOW-steun ook een extra pakket aan staatssteun. Het ging daarbij om een steunpakket van 3,4 miljard euro. Dat bestond uit een directe lening van 1 miljard euro vanuit de overheid. De overige 2,4 miljard is een lening die KLM van elf banken ontvangt. Daarbij stelt de Nederlandse staat zich garant.
De Europese rechter floot echter de staatssteun van KLM terug. Ryanair spande een rechtszaak aan omdat zij het niet eerlijk vond dat grote Europese maatschappijen staatssteun ontvingen. Doordat de Europese Commissie onvoldoende beargumenteerde waarom de staatssteun nodig was, kreeg de Ierse maatschappij gelijk. Uiteindelijk werd deze steun halverwege juli alsnog goedgekeurd.