De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komt met een sanctie voor enkele luchtvaartmaatschappijen. Weigering van terugboekingen aan passagiers ligt hier ten grondslag aan.
Uit de tussenrapportage blijkt dat het om zes maatschappijen gaat. Hoewel een aantal maatschappijen alsnog de ticketprijs vergoedde, laten deze zes het voor wat het is. Daarom bereidt de ILT een sanctie voor ‘om de rechten van de passagiers te beschermen’.
D-Reizen ging begin april van dit jaar failliet. Een aantal passagiers had tickets geboekt bij het reisbureau. De ILT stuurde maatschappijen richtlijnen waarin stond dat zij verantwoordelijk blijven voor de betaling aan passagiers bij faillissementen. Dit geldt ook als de maatschappij al geld overgemaakt heeft aan de reisbemiddelaar.
Onderzoek eindrapportage ILT
De ILT zoekt op de websites van luchtvaartmaatschappijen uit wat zij schrijven over passagiersrechten. Uit eerste rapportages blijkt dat de meeste websites correcte informatie bevatten. Het is zo dat passagiers die via een reisbemiddelaar een losticket kochten dit om moeten kunnen boeken. Daarnaast kunnen ze ook hun geld terugvragen.
Tevens gaat de ILT onderzoek doen naar de informatievoorzieningen van websites van luchtvaartmaatschappijen over wat de passagiersrechten zijn omtrent terugbetaling van losse vliegtickets die via een reisbemiddelaar zijn geboekt. Ook inspecteert de toezichthouder de terugbetalingstermijn. Bij direct geboekte tickets bedraagt die zeven dagen.
Tussenrapportage kan beter
Uit de tussenbevindingen blijkt dat luchtvaartmaatschappijen op hun websites naar reisbemiddelaars verwijzen. Bovendien leven maatschappijen de terugbetalingstermijn niet na wanneer passagiers een ticket via een reisbemiddelaar kopen. Ondanks dat laat de ILT weten dat de terugbetalingstermijn bij direct geboekte tickets ‘over het algemeen goed nageleefd wordt.’ Vorig jaar gaf de toezichthouder aan dat maatschappijen sneller tickets terug moeten betalen.
De tussenreportage is dus bekend. Begin november verschijnt de eindrapportage ‘passagiersrechten’. Daarin staan de eindconclusies, eventuele verbeteringen en de handhavende acties van de ILT. Welke dat zijn, laat de toezichthouder niet weten.