Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Waarom is er militaire luchtverkeersleiding in Eindhoven?

    16/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Financieel»Actiegroep haalt uit naar Lelystad Airport: ‘Onkunde’
Financieel

Actiegroep haalt uit naar Lelystad Airport: ‘Onkunde’

RedactieDoor Redactie09/09/2021Update:09/09/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De burgerbeweging Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) dient een verzoek van handhaving in bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) omdat Lelystad Airport niet aan veiligheidsnormen voldoet, laat de actiegroep in een persbericht weten.

Een verzoek tot handhaving betekent dat iemand zich stoort aan iets en graag wil dat de overheid er iets aandoet. Voor het indienen van een verzoek dient diegene ook belanghebbende te zijn. In dit geval noemt de SATL de overtredingen een ‘schending van de veiligheidsnormen ten aanzien van een aantal onderdelen van de luchthaven, zoals startbaan, vereiste verlichting en het gebied rondom de baan.’

Veiligheidsnormen

De SATL betoogt dat er geen runwaystrip en geen runway safety area is. In het handboek AIB voor piloten staat de landingsbaan van Lelystad Airport omgeschreven als een baan van 2700 meter. Als argumentatie dat Lelystad niet voldoet aan de internationale veiligheidsnormen gebruikt de SATL dat het ontbreken van de runwaystrip en de runway safety arena samen uitkomen op een landingsbaan van 2100 meter in plaats van 2700 meter.

De SATL vervolgt dat een uitbreiding naar 2700 meter niet mogelijk is. Aan de ene kant ligt de provinciale weg en aan de andere kant de politieacademie waardoor er in de ogen van de actiegroep geen ruimte is. Experts noemen het volgens SATL ‘onkunde bij ontwerpbureaus’. Ondanks dat ziet de actiegroep een alternatief: Lelystad moet hoge kosten maken om aan de veiligheidsnorm te voldoen.

SATL over ILT

De ILT had in de ogen van SATL ‘toe moeten zien op de noodzakelijke realisatie van de safety area’. Dat staat in de MER 2014 die ook deel uitmaakt van het Luchthavenbesluit Lelystad Airport. Dit gebeurde volgens SATL niet. Als reden geeft de actiegroep dat ‘ILT onderdeel is van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat dat nauw samenwerkt met Schiphol om Lelystad Airport zo snel mogelijk te openen.’ Verwachting was eind mei dat het vliegveld in het vierde kwartaal van 2021 open mag.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
ilt Lelystad Airport ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Schiphol Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Passagier filmt opmerkelijk tafereel

16/06/2025Redactie

Airbus geeft A220 upgrade

16/06/2025Redactie

Russische Sukhoi Superjet verliest motorkappen

16/06/2025Redactie
Recent

Skytrax-awards: betrouwbaar of niet?

17/06/2025

Passagier filmt opmerkelijk tafereel

16/06/2025

Airbus geeft A220 upgrade

16/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?