Maastricht Aachen Airport (MAA) moet mogelijk de deuren sluiten. De provincie vindt het niet per se noodzakelijk dat de luchthaven openblijft.
Momenteel vliegen er vooral vrachtvluchten op het vliegveld in Zuid-Limburg. Daarnaast vertrekken en landen er ook enkele chartervluchten. Veel debatten vonden plaats over de toekomst van Maastricht Aachen Airport.
De luchthaven in Zuid-Limburg kampt al lange tijd met financiële problemen. Alleen de provinciesubsidies zorgen ervoor dat Maastricht Aachen Airport het hoofd boven water houdt. Al tientallen miljoenen zijn er in gestoken.
Ander beleid Maastricht Aachen Airport
Begin juli trad een nieuw provinciebestuur aan als gevolg van het vertrek van het vorige wegens een serie ‘integriteitskwesties’. Gedeputeerde Stephan Satijn laat volgens Trouw in een brief aan de Staten weten dat ‘alle opties wegen.’ Een sluiting hoort daar ook bij.
Zijn voorganger Joost van den Akker kijkt heel anders naar het vliegveld in Maastricht. Naar zijn zeggen is de luchthaven van ‘strategisch belang’ voor de provincie Limburg. Bovendien stelt hij dat het vliegveld voor extra banen zorgt.
Wat betreft de extra werkgelegenheid zijn er vraagtekens. De luchthaven had 3300 banen moeten opleveren, maar zou uiteindelijk voor 1740 banen zorgen. Dit onderzoek bleek ‘ondeugdelijk’. Sterker nog, uit een onderzoek van omwonenden bleek dat slechts 550 banen met het vliegveld verbonden waren. De luchthaven kampt ook met klachten over overlast vanwege de ligging tussen woongebieden.
Definitieve beslissing
Voor nu weegt het nieuwe college vooral af of Maastricht Aachen Airport moet voort blijven bestaan. In mei 2022 komt Satijn met een definitieve beslissing. Het besluit moet daarvoor genomen worden, want tegen die tijd krijgt de landingsbaan een renovatie. Het heeft geen zin deze renovatie uit te voeren als het vliegveld tóch dicht moet.
Halverwege juli speelde de luchthaven nog een belangrijke rol bij de bestrijding van overstromingen.