Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom begroeten we vliegtuigen met een watersaluut?
Achtergrond

Waarom begroeten we vliegtuigen met een watersaluut?

Sander LamersDoor Sander Lamers19/09/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Sander Lamers
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Schiphol verwelkomde dit jaar enkele nieuwe luchtvaartmaatschappijen. De luchthaven ontving onder meer Middle East Airlines met een watersaluut. Het ritueel komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Op 21 juli dit jaar arriveerde Middle East Airlines voor de eerste keer op Schiphol. Toen de Airbus A320 richting de gate taxiede, stonden twee brandweerwagens tegenover elkaar om de nieuwe luchtvaartmaatschappij met een watersaluut te ontvangen. Algauw passeerde de A320 de brandweerwagens waarna zij een waterboog over het toestel heen spoten. 

De oorsprong

Op de website van Schiphol staat dat de traditie geen duidelijke oorsprong heeft. Dat betekent niet dat dit ritueel zomaar uit het niets is voortgekomen.

Een duik in de geschiedenis leert dat er een link is met de scheepvaart. Tegenwoordig vliegen we heel makkelijk vanuit Europa naar Amerika, maar er waren tijden dat dit niet mogelijk was. Vroeger was een langdurige bootreis de enige optie om van het ene naar het andere continent te komen. Voordat een schip aan de tocht begonn, werden blusboten opgesteld om het met een watersaluut ‘uit te zwaaien’. Daarnaast onthaalden de blusboten de schepen in de haven wanneer ze voor de eerste keer daar arriveerden. Een begroeting wegens het arriveren op een nieuwe bestemming is binnen de luchtvaart inmiddels ook een veel voorkomend ritueel. Niet alle maatschappijen willen ontvangen worden met een watersaluut. Tijdens de inauguratievlucht van WestJet op Schiphol, waar Up in the Sky aanwezig was, werd opgepikt dat de maatschappij ervan afzag.

De waterbegroeting kan men ook als symbolisch beschouwen. Mensen vergelijken het met een huwelijksboog waar het huwelijkspaar na het ‘jawoord’ onderdoor loopt. Naast het verwelkomen van een nieuwe luchtvaartmaatschappij gebruikt Schiphol het watersaluut ook voor andere speciale gelegenheden. De aankomst van het Nederlands elftal dat halverwege juli 2010 op Schiphol nadat het tweede was geworden met het Wereldkampioenschap in Zuid-Afrika, is hiervan een voorbeeld.

Watersaluut niet eenvoudig te organiseren

Een watersaluut lijkt heel simpel te organiseren. Twee brandweerwagens, een beetje water en dat is het. Maar dat is te makkelijk gedacht. Er komt heel wat bij kijken om dit ritueel veilig en verantwoord uit te voeren.

Allereerst moeten de beide brandweerwagens op een veilige positie staan: niet te dicht bij de taxilijn want het vliegtuig moet er volledig tussendoor passen. Ten tweede wordt voorafgaand aan het saluut de windrichting gecheckt. Het is onwenselijk als er een harde oostenwind staat waardoor één waterboog afwijkt en niet eens over het vliegtuig heen gespoten wordt. Ten derde houden de luchtverkeersleiders het saluut nauwlettend in de gaten. Zij coördineren de ontvangst.

Ook de piloten dragen hun steentje bij tijdens het saluut. Eraan voorafgaand kondigen zij het aan bij de passagiers. De reden daarvan is dat de zwaailichten van brandweerwagens kunnen leiden tot paniek omdat het de indruk zou kunnen wekken dat er iets aan de hand is.

Tot slot hebben die brandweerwagens veel blusstof bij zich. Niet alleen om enige tijd over het vliegtuig heen te kunnen spuiten, maar ook voor het geval er op dat moment tóch een noodsituatie ontstaat. De brandweer heeft dan genoeg water voorradig om zo nodig snel te kunnen blussen.

Afscheidsspeech van gezagvoerder Erwin Gabel op luchthaven Montréal tijdens allerlaatste reguliere KLM-MD-11-vlucht YUL-SPL. © Archief Lieneke

Andere ontvangsten

Terwijl deze begroeting in Nederland het ‘watersaluut’ heet, hebben ze aan in Amerika daar een andere naam voor. Daar noemen ze het ‘the shower of affection’. Deze saluut gaat dus de hele wereld over. Naast de waterbegroeting gebeurt het ook dat aanwezige mensen van een maatschappij naar een hal worden geleid waar de luchthaven hen ontvangt met gebak en drankjes. Doorgaans gaat dat ermee gepaard dat iemand van de luchtvaartmaatschappij een speech ten beste geeft.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
brandweer KLM Schiphol Watersaluut Westjet
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie
Recent

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?