• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

    30/09/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    JetBlue: ‘KLM moet slots afstaan’

    29/09/2023

    Zo ziet de capaciteit van Schiphol er volgend jaar uit

    29/09/2023
  • Achtergrond

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023
  • Editors’ choice

    Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

    30/09/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»De toestellen van Air Holland | Terugblik
Nieuws

De toestellen van Air Holland | Terugblik

Matthijs de KruijfBy Matthijs de Kruijf29/09/20212 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Paul Spijkers
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Met de oprichting van Air Holland in 1984 door John Block Air Holland kwam er op Schiphol een nieuwe luchtvaartmaatschappij bij. Het charterbedrijf maakte zeer turbulente tijden door in haar twintigjarige bestaan met driemaal een doorstart. In 2004 kwam er een definitief einde aan de activiteiten nadat er opnieuw surseance van betaling was aangevraagd. Door de jaren heen maakten verschillende vliegtuigtypes deel uit van de vloot, maar wel altijd van het merk Boeing.

Boeing 727

Het eerste vliegtuig dat Air Holland in gebruik nam was de Boeing 727. De PH-AHB had in 1985 de primeur. De PH-AHD en PH-AHZ kwamen deze driepitter algauw assisteren. De chartermaatschappij huurde de toestellen van verschillende maatschappijen. Na drie jaar werden de onzuinige 727’s vervangen door 757’s.

  • Pedro Aragão, CC BY-SA 3.0 GFDL, via Wikimedia Commons
  • G B_NZ, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Boeing 737

Van 1997 tot 2000 vloog Air Holland met de Boeing 737-300. De PH-OZA en OZB werden gehuurd van andere maatschappijen, de PH-OZC was nieuw.

  • Northside, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
  • Aero Icarus from Zürich, Switzerland, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
  • Torsten Maiwald (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
  • Guido Potters (GFDL or GFDL), via Wikimedia Commons

Boeing 757

Met twaalf Boeing 757’s was dit het meest gebruikte type in de vloot van Air Holland. Vijf van deze toestellen werden nieuw gekocht bij Boeing, de andere zeven gehuurd van voornamelijk Britse maatschappijen. De machines hadden de registraties PH-AHE, AHF, AHI, AHK, AHL, AHN, AHO, AHP, AHS, AHT. Naast de Nederlands geregistreerde vliegtuigen waren er ook twee Brits geregistreerde: de G-IEAB en G-MONC.

  • Pedro Aragão, CC BY-SA 3.0 GFDL, via Wikimedia Commons
  • Konstantin von Wedelstaedt (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons

Boeing 767

Het grootste toestel in de vloot van Air Holland was de Boeing 767-300. De PH-AHR, AHX en AHY werden ingezet op de langeafstandsvluchten. De G-BRIF was de enige 767-200 waarover de chartermaatschappij beschikte. Al deze vliegtuigen werden gehuurd van andere maatschappijen.

Na de faillietverklaring van Air Holland nam Holland Exel personeel, vliegtuigen, vliegrechten, passiva en bedrijfsvoering over. Ruim een jaar later werd deze onderneming ook failliet werd verklaard. Het personeel kwam bij ArkeFly in dienst. Vier van de voormalige Air Holland-machines werden aan de ArkeFly-vloot toegevoegd.

  • Pedro Aragão, CC BY-SA 3.0 GFDL, via Wikimedia Commons
  • Paul Spijkers (GFDL or GFDL), via Wikimedia Commons

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Air Holland Boeing 727 Boeing 737 Foto's terugblik
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Matthijs de Kruijf
  • Facebook
  • LinkedIn

Gastredacteur. Matthijs is werkzaam bij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en is al jaren in het bezit van een zweefvliegbrevet.

Related Posts

Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

30/09/2023Redactie

‘Op hol geslagen’ Dash 8 op Malta Airport

30/09/2023Redactie

Ryanair schrapt vluchten vanwege problemen bij Boeing

29/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

30/09/2023

‘Op hol geslagen’ Dash 8 op Malta Airport

30/09/2023

Vliegen is zoveel meer

30/09/2023
Populair

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

27/09/2023

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?