• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    ‘Aanknopingspunten’ na gesprek met KLM

    21/09/2023

    Oostenrijk volgt Nederland in vervanging C-130 Hercules

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023
  • Achtergrond

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023

    Jetten en zijn jetset

    16/09/2023

    Een mieterse aflevering vanaf vliegveld Teuge | Podcast

    13/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Living on the edge! | Een noodkreet
Column

Living on the edge! | Een noodkreet

RedactieDoor Redactie03/10/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de discussie over de rol van de luchtvaart wordt wel eens vergeten dat KLM, Transavia en de KLU het uitspansel delen met een heerlijke vrijbuiter, de meest vogelachtige onder de piloten en in feite de pionier van het vliegen überhaupt: de ZWEEFVLIEGER!

Af en toe komt die vrije jongen of meid in conflict met professionele gebruikers van het luchtruim. En delft dan maar al te vaak het onderspit. Up in the Sky wil daarom ook deze sympathieke groep vliegers de nodige aandacht geven. Vandaar deze uit het zweversleven gegrepen noodkreet van Camilla van der Zande, een zeer bekende en gewaardeerde verschijning op Vliegveld Teuge en omstreken. Als zweefvlieger, als SEP-vlieger èn als zweefinstructeur.

Camilla van der Zanden

Geachte verkeersleider van de CTR Deelen!

In onze zweefsport is het vaak hard knokken om af en toe een stukje verder van je veld af te gaan dan die eeuwige vijftien vierkante kilometers. De uitdaging is dan om met een lage wolkenbasis onder wolkenstraten door te vliegen en daarna te kijken hoever je kunt komen.

Ik kan en hoef het niet uit te leggen: deze vorm van vliegen is fantastisch. Het vereist de uiterste concentratie met betrekking tot het thermieken, en nauwkeurig je strategie bepalen van wolk tot wolk. Dat je hierbij heel af en toe een heel klein stukje een CTR in waait? Nou ja, ik zeg het gewoon eerlijk: het is gewoon niet te voorkomen.

Voorbeeldje. Ik was met een leerling-zweefvlieger onderweg op een overlandvlucht en kon op dat moment de knaap in kwestie niet ook nog de frequentie van DutchMill erin laten schroeven. Ik liet hem dus heeeeeel eventjes begaan, in de wetenschap dat de ‘infringement’ minimaal was, en zou blijven. Maar na een heel klein ‘schampje’ zijn we meteen resoluut een andere kant op gevlogen, meer noordelijk, om daar ons geluk te gaan beproeven bij een andere wolkenstraat. Helaas: daar bevindt zich richting Elspeet ook weer een verboden gebied dat in feite vrijwel de hele Veluwe omvat. Dezelfde zenuwachtige verkeersleider riep mij nu weer op om te waarschuwen dit gebied niet binnen te gaan. Iets wat we ook helemaal niet van plan waren, en ook niet gedaan hebben. Blijkbaar wond de man in kwestie zich echter zó op, dat hij verdergaande maatregelen nam. Die resulteerden erin dat de havendienst Teuge mij opriep en sommeerde onmiddellijk terug te keren, om deze verkeersleider op te bellen. Jammer, jammer, jammer voor mijn leerling! We moesten we onze prachtige vlucht, met een zicht van hier tot Tokyo, vervroegd afbreken. De verkeersleider stelde dat ik had moeten oproepen als ik door de CTR wilde. Maar ik wilde er helemaal niet in! Alleen dus dat piepkleine deukje in de CTR… Gelukkig had ik mijn eigen ‘pilot log’ nog om te zien hoe erg ik fout was. Na ja, als ik terugkijk denk ik: wat een piepkleine overtreding! En: O Wat Errrrrug! (vrij naar M. Nijland).

Het is wel erg teleurstellend om te concluderen dat Nederland het digitale land van de thuisblijvers aan het worden is… Achter schermen gezeten duwen en trekken we met z’n allen aan dezelfde stukjes kostbaar luchtruim. Voor de kleine en o zo weldadige soepelheid in het menselijk contact is geen plek meer. Enfin, om de vrede te tekenen nodig ik de verkeersleiders van DutchMill, die volgens mij nog best iets kunnen leren over zweefvliegen, graag uit voor een vluchtje.

Camilla

Zweefvliegtuigen kunnen met bellen van warme lucht (thermiek) omhoog komen, maar die bellen komen niet op grote hoogte voor. Hoe kunnen zweefvliegtuigen dan toch hoger uitkomen dan verkeersvliegtuigen? https://t.co/dUEkFY9GED— Up in the Sky✈ (@UpintheSkyNL) May 22, 2021

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Luchtverkeersleiding LVNL Teuge Zweefvliegen Zweefvliegtuig
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023Redactie

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023Redactie

‘Aanknopingspunten’ na gesprek met KLM

21/09/2023Redactie

Recent

Krijgt Londen leidende rol in ontwikkeling nieuwe straaljager?

22/09/2023

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023
Populair

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Transavia 737’s wijken uit na incident

18/09/2023

777 vliegt bijna twee uur op 3 kilometer hoogte

17/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?