Marnix Fruitema van BARIN, organisatie van luchtvaartmaatschappijen die in Nederland vliegen, is het niet eens met de verhoging van de havengelden op Schiphol.
Door de coronacrisis maakte de luchthaven van Amsterdam, net zoals luchtvaartmaatschappijen, veel verlies. Het idee van Schiphol is de havengelden met 40 procent te verhogen. Fruitema zegt dat de verhogingen ‘neigen naar misbruik van diens machtpositie’. ‘’Ik heb begrip voor de moeilijke positie van Schiphol, maar deze verhoging schaadt de concurrentiepositie van de Nederlandse luchthaven’’, geeft hij aan tegenover NRC.
Volgens Fruitema worden op luchthavens als Parijs Charles de Gaulle en München Airport de havengelden minder verhoogd. Dick Benschop, topman van Schiphol Group, noemt de tarieven op Schiphol daarentegen ‘’redelijk’’. Benschop doet een beroep op het verleden toen de rollen juist omgedraaid waren. ‘’In eerdere jaren kregen de luchtvaartmaatschappijen bovendien geld terug’’, zei de topman tijdens de opening van de nieuwe vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. Benschop vervolgt dat Schiphol de eigen kosten met 20 procent terugbracht.
Schiphol niet de enige
Niet alleen Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van deze luchthaven liggen met elkaar overhoop. In andere landen speelt het ook. Londen Heathrow wil de tarieven met maar liefst 90 procent verhogen, het dubbele van de Nederlandse luchthaven. Airport Company South Africa is van plan 38 procent meer geld te vragen aan luchtvaartmaatschappijen.
IATA-directeur Willie Walsh noemt het ‘buitensporige verhogingen’. ‘’Wij willen allemaal Covid-19 achter ons laten. Maar de financiële last van een crisis van apocalyptische proporties afwentelen op je klanten, simpelweg omdat dat kan, is een commerciële strategie die alleen een monopolist kan bedenken’’, gaf hij aan op de jaarvergadering van IATA in Boston.
Belangenorganisatie niet eens
Luis Felipe de Oliveira, de voorman van belangenorganisatie van vliegvelden Airport Council International (ACI), is het niet eens met het statement van IATA. ‘’Na een periode van ongekende samenwerking en eenheid tussen vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen om deze crisis te overleven en het vertrouwen van passagiers te herwinnen, is het teleurstellend om de uitlatingen van IATA te horen.”
Sterker nog, de voorman van ACI betoogt dat luchthavens maatschappijen enige korting gaven tijdens de coronacrisis. ”In veel landen hebben bovendien vliegvelden niet dezelfde overheidssteun ontvangen als luchtvaartmaatschappijen’’, besloot hij.